Toimivan Facebook-päivityksen kaava osa 1: teksti

Toimivan Facebook-päivityksen kaava osa 1: teksti

Facebook-päivitys (postaus) on mikä tahansa julkaisu, jonka Facebook-sivu tai käyttäjä julkaisee palvelussa. Käytän tässä artikkelissa Facebook-päivityksessä olevasta tekstistä nimitystä postausteksti, sillä päivitysteksti kuulostaisi hassulta.

Seuraavaksi käyn läpi hyvän Facebook-postaustekstin pääpiirteet.

Aloita herättämällä huomio

Käytä sanoja, jotka herättävät huomion, kuten esimerkiksi ”voita”, ”nyt”, ”tänään”, ”kohta” tai ”uusi”. Voit myös laittaa postauksen alkuun klikkihakuisia otsikkotekstejä, jotka saa ihmiset jatkamaan lukemista esimerkiksi ”Tänään on se päivä!” tai ”Nyt se on vihdoin täällä!”. Huutomerkillä tai irrottamalla aloituksen erilliseksi kappaleeksi voit herättää vielä enemmän huomiota tekstillesi.

Kerro vain olennainen

Pidä teksti mahdollisimman lyhyenä. Voit halutessasi kirjoittaa etukäteen listan niistä asioista, jotka postauksen täytyy ehdottomasti sisältää. Jätä kaikki muu pois. Iso osa ihmisistä ei jaksa lukea pitkiä tekstejä somessa. Kun teksti ylittää tietyn merkkimäärän, Facebook rajaa loput sisällöstä ”lue lisää”-painikkeen taakse, mikä on myös yksi hyvä syy välttää pitkiä postaustekstejä. Voit pitää tekstin lyhyenä sisällyttämällä osan viestistä postauskuvaan tai linkin kuvaustekstetiin.

Vain yksi asia per postaus

Vältä sisällyttämästä montaa asiaa yhteen postaustekstiin. Näin pidät postaukset lyhyenä ja teet osallistumisen helpoksi. Kun postaus käsittelee vain yhtä asiaa, niin sitä tullaan tykkäämään ja kommentoimaan enemmän. Jos postauksessa käsitellään montaa asiaa, niin ihmisen on vaikeampi hahmotaa, mistä hän on tykkäämässä ja pitääkö hänen kommentoida kaikkea postauksen sisältöä.

Pyydä vain yhtä asiaa per postaus

Päätä etukäteen postausta suunnitellessa, mikä on sen tavoite. Haluatko tykkäyksiä, kommentteja, jakoja vai että postauksen linkkiä klikataan? Huomioi tavoite postauksen sisällössä ja kirjoita postauksen loppuun toimintakehoite esimerkiksi: osta nyt, varaa nyt, tilaa tänään, tartu tarjoukseen, lähetä hakemus jne. Näin ihmiset todennäköisemmin toteuttavat tavoitteenasi olevan toiminnon. Toimintakehoite on erittäin voimakas keino, jota tulee käyttää harkiten. Suosittelen lisäämään toimintakehoiteen vain niihin postauksiin joiden tavoitteen saavuttaminen on erityisen tärkeää ja joihin sen saa lisättyä sulavasti.

Lopeta tavalla, josta jää positiivinen fiilis

On todennäköisempää tykätä tai kommentoida postausta, jonka lopetuksesta jää hyvä fiilis. Yksinkertaisia tapoja lopettaa postausteksti positiivisesti ovat kiittäminen, onnittelut, toivotukset, huutomerkit ja hymiöt. Lopetuksen ei tarvitse olla positiivinen, jos aiot esittää postauksessa kysymyksen. Silloin kysymys on viimeinen asia joka on postaustekstissä.

Käytä kappalejakoja

Kappalejaot tekevät tekstistä helpommin selailtavan ja niiden avulla voit helposti erottaa itse päätekstistä huomiota herättävän aloituksen sekä positiivisen lopetuksen. Kappalejaoilla pystyt myös välttämään lukijoita karkoittavan ”wall-of-text-ilmiön”, jossa pitkä tasapaksu tekstimassa pelottaa lukijat pois koko postauksen luota.

Tasainen tekstimassa on pelottava näky modernille ihmiselle. Kuva: Econsultancy.com
Tasainen tekstimassa on pelottava näky modernille ihmiselle. Kuva: Econsultancy.com

Viimeistele

  • Tiivistä tekstiä mahdollisuuksien mukaan.
  • Varmista, ettei sama sana toistu liian monta kertaa. Hätätilanteessa käänny www.synonyymit.fi -sivun puoleen.
  • Varmista, että kaikki olennainen tieto on mukana.
  • Tarkista kieliasu kirjoitusvirheiden varalta.

Siinä oli seitsemän pointtia, jotka muodostavat toimivan postaustekstin kaavan. Artikkelisarjan toisessa osassa käsittelen toimivan Facebook-postauskuvan ominaisuuksia. Sen pääset lukemaan tästä.

Jaa tämä artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

NIMI

SÄHKÖPOSTI

Please leave this field empty.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka auttaa yrityksiä saamaan tuloksia somessa tänään ja huomenna.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

[email protected]