Toimivan Facebook-päivityksen kaava osa 2: kuva

Toimivan Facebook-päivityksen kaava osa 2: kuva

Facebook-päivitys (postaus) on mikä tahansa julkaisu, jonka Facebook-sivu tai käyttäjä julkaisee palvelussa. Käytän tässä artikkelissa Facebook-päivityksessä olevasta kuvasta nimitystä postauskuva.

Hyvä kuvamateriaali on nykyään toimivan some-markkinoinnin elinehto. Kuvilla herätetään sekä huomiota että tunteita. Seuraavaksi käyn läpi hyvän postauskuvan tuntomerkit.

Oikea koko ja kuvasuhde

Kuvan tulee olla tarpeeksi iso, näyttääkseen tarkalta. Facebook postauskuvan suositeltu kuvakoko on 1200×630. Jos kuvaa ei ole saatavilla näin isona, niin 600×315 näyttää myös edelleen ihan pätevältä Facebookin uutissyötteessä. Nyrkkisääntönä kuvasuhde 2:1 toimii hyvin. Tämä on mukava juttu, sillä kameralla leveyssuunnassa otetut kuvat ovat valmiiksi melko lähellä tätä kuvasuhdetta.

Tarkka

Tarkat kuvat ovat tyylikkäitä ja ammattimaisia. Nykyään uusimmissa älypuhelimissa on erittäin hyvät kamerat, mutta edelleenkin tärkeimmät promokuvat olisi syytä ottaa järjestelmäkameralla. Kuvia ottaessa tulee välttää liikuttamasta kameraa, myös kuvattavien kohteiden tulisi olla mahdollisimman paikoillaan. Jos kuva on mahdollista ottaa luonnonvalossa, niin se on suositeltavaa. Muista tarkistaa aina, että kuva on onnistunut heti sen nappaamisen jälkeen.

Luonnonvalossa otettu kuva saa tuotteen näyttämään houkuttelevammalta, eikö?
Luonnonvalossa otettu kuva saa tuotteen näyttämään houkuttelevammalta, eikö?

Lue artikkeli Näin järjestät onnistuneen kuvaussession

Kirkkaat ja selkeät värit

Kuvankäsittelyohjelmilla kuvista saa hiottua silmiinpistävän näköisiä helposti esimerkiksi lisäämällä niihin kontrastia ja kirkkautta. Jos kuvaan halutaan tuoda tunnelmaa, voi sitä vaihtoehtoisesti tummentaa. Voit tehdä nämä muokkaukset Canvassa, Photoshopissa tai Instagramissa.

Ei liian ruuhkainen

Jos kuvassa halutaan näyttää tietty tuote tai henkilö, niin siinä ei saa olla liikaa muita asioita viemässä huomiota. Ne kannattaa rajata pois joko kuvaa otettaessa tai sitä muokataessa. Kuvien rajaamiseen löytyy työkalut valmiiksi asennettuna melkeinpä jokaiselta älypuhelimelta sekä tietokoneelta. Kuvia voi helpsti rajata esimerkiksi MS Paintilla tai Macin esikatselu-ohjelmalla.

Ei liikaa tyhjää tilaa

Monia sosiaalisen mediassa olevia kuvia ihastellaan pieniltä älypuhelimennnäytöiltä. Jos kuvassa on paljon tyhjää tilaa, kuvan olennaisin osa jää näkyville melko pienenä.

Brändäävä

Haluat todennäköisesti ihmisten oppivan ja muistavan brändisi. Suunnittele kuvat sen mukaisesti. Käytä brändisi värejä pukeutumisessa ja kuvien ”lavasteissa”. Laita tuotteesi näkymään etiketti edellä. Juuri brändäämisen takia, osa yrityksistä liittää jokaiseen postauskuvaan oman logonsa. Jos päädyt tekemään saman varmista, että logo on aina saman kokoisena samassa kohdassa kuvaa.

Mallia voi ottaa Elvarilta, joka on brändännyt kaikki postauskuvansa vaaleanpunaisiksi. Elvari Korut on yhden naisen korutehdas, jolla on yli 27 000 tykkääjää Facebookissa.

Täydentää tekstiä

Kuvan tulisi liittyä Facebook-päivityksessä olevaan postaustekstiin. Voit myös lisätä itse kuvaan tekstiä, joka täydentää varsinaista postaustekstiä.

Sisältää hymyileviä ihmisiä

Jos tuotteestasi on mahdollista ottaa kuva ihmisen kanssa, niin tee se. Käytä kuvissa mieluiten hymyileviä ihmisiä joihin kohderyhmäsi voi samaistua. Olen huomannut että postaukset joissa on hymyileviä ihmisiä menestyvät keskimäärin paremmin verrattuna kuviin, joissa on vain esineitä tai asioita.

Pro tip: Kun Facebook-päivityksen kuva sisältää useita ihmisiä (esim. yrityksen työntekijät), heidät voi merkitä kuvaan ja saada sitä kautta lisänäkyvyyttä päivitykselle. Muistathan kuitenkin pyytää tähän luvan kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.

Tämä blogaus oli jatkoa artikkelille Toimivan Facebook-päivityksen kaava osa 1: teksti

Jaa tämä artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

NIMI

SÄHKÖPOSTI

Please leave this field empty.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka auttaa yrityksiä saamaan tuloksia somessa tänään ja huomenna.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

[email protected]