3 Arvokasta ideaa Facebook-markkinointiin

3 Arvokasta ideaa Facebook-markkinointiin

Tässä on muutama arvokas idea Facebook-markkinointiin, joita ei vielä hyödynnetä tarpeeksi. Koska näitä ideoita hyödyntävät toistaiseksi verrattain harvat, on yrityksesi helppo erottautua niiden avulla.

1.Tee toimintokutsunappi

Tee toimintokutsunappi, joka johtaa nettisivuillesi. Voit laittaa toimintokutsunapin ohjaamaan esimerkiksi sivulle, josta asiakas voi ostaa tuotteitasi, liittyä uutiskirjeen tilaajaksi tai varata ajan.

Luo toimintokutsunappi
Toimintokutsunapin voi tehdä helposti ja nopeasti klikkaamalla kansikuvan päällä olevaa ”Luo toimintokutsu” -nappia

Alla olevasta kuvasta näkyy kaikki mahdolliset toimintokutsut. Zakisomen Facebook-sivulla on tällä hetkellä ”Osta nyt”-painike, joka johtaa kirjani myyntisivulle, mutta olen vakavasti harkinnut sen vaihtamista ”Rekisteröidy”-painikkeeseen, jolla lähtisin kasvattamaan uutiskirjeeni sähköpostilistaa. Tämä siksi, että tuotteen ostamiseen on paljon suurempi kynnys kuin sähköpostiosoitteen jättämiseen.

Valitse toimintokutsunapin tekstiksi mielestäsi sopivin toimintakehotus eli Call-To-Action.
Valitse toimintokutsunapin tekstiksi mielestäsi sopivin toimintakehotus eli Call-To-Action.
 Yrityssivusi oikeassa laidassa olevasta palkista näet selvästi, kuinka monta kertaa toimintokutsunappia on viikon aikana klikattu.

Facebook-sivusi oikeassa laidassa olevasta palkista näet selvästi, kuinka monta kertaa toimintokutsunappia on viikon aikana klikattu.

 

2.Markkinoi kansikuvalla

Kansikuva on mainio ilmainen mainospaikka! Pidä homma mielenkiintoisena vaihtamalla Facebook-sivusi kansikuvaa säännöllisesti. Kansikuvaa voi käyttää esimerkiksi uutuustuoteen, tulevan tapahtuman tai toimintokutsunapin markkinoimiseen.

Markkinoi kansikuvalla uutuustuotetta
Markkinoi kansikuvalla uutuustuotetta kuten Snickers

Laita kansikuvaksi uutuustuotteen kuva. Käytän tätä keinoa itsekkin markkinoimalla Facebook-sivuni kansikuvassa kirjaani Pikaopas some-markkinointiin. Jos päätät markkinoida tulevaa tuotettasi etukäteen ja sillä on jokin selkeä julkaisupäivä, niin muista hehkuttaa tätä päivämäärää lisäämälle se kansikuvaan.

Markkinoi tulevaa tapahtumaa
Markkinoi tulevaa tapahtumaa kuten Sami Hedberg

Sami Hedbergillä on erittäin tyylikäs kansikuva, jossa hän markkinoi toukokuun jäähallikeikkaansa. Se että hän käyttää myös Facebook-sivun profiilikuvaa saman tapahtuman markkinointiin, menee mielestäni jo hiukan överiksi. Monta henkilöä työllistäville yrityksille suosittelen Facebook-profiilikuvaksi joko yrityksen logoa tai lippulaivatuotetta. Yksinyrittäjille sekä yksin toimivien artistien kannattaa sen sijaan laittaa profiilikuvaksi oma pärstä, sillä ihmiset haluavat olla tekemisissä mieluummin ihmisten kuin yritysten kanssa.

Markkinoi kansikuvalla toimintokutsunappia kuten Motley Fool
Markkinoi kansikuvalla toimintokutsunappia kuten Motley Fool

Jos sinulla on käytössä toimintokutsunappi (kannattais olla) ja haluat tehdä kaikkesi, että sitä klikataan, niin voit kansikuvassa pyytää ihmisiä tekstin ja nuolen kera klikkaamaan tätä nappia.

Toimivan Facebook-kanskuvan koko on 851X315 pikseliä. Kanskuvaa tehdessä kannattaa huomioida, että osa kuvasta jää profiilikuvan ja Facebook-sivun nimen alle.

3. Lisää suositeltu video

Lisää tai valitse Facebook-sivullesi suositeltu video. Se onnistuu klikkaamalla ”videot”-välilehteä, jonka saa tarvittaessa esille painamalla ”lisää”-välilehteä.

Videot välilehti
Valitse ”Videot”-välilehti

Klikkaa ”Lisää suositeltu video” ja valitse sopiva video Facebook-sivullasi olevista videoista. Suositellun videon tulisi siis olla valmiiksi ladattuna yrityksesi Facebook-sivulla.

Zakisome suositeltuvideo
Suositeltuvideo ilmestyy näkyvälle paikalle Facebook-sivusi ”Tietoja”-laatikkoon.

Huom! Jos Facebook-sivulla ”Tietoja”-laatikossa on esillä yrityksesi sijainti kartalla, niin suositeltu video ei pääse oikeuksiinsa, vaan se jää ”Videot”-välilehdelle piiloon ensimmäiseksi listatuksi videoksi.

Suositellussa videossa yrittäjä/yritys voi esimerkiksi esitellä itsensä, palvelunsa tai yrityksensä toimitilat. Vaihtoehtoisesti videossa voi markkinoida tulevia tapahtumia tai luoda positiivista työnantajamielikuvaa.

Hyvä tietää: Lataa videosi mieluummin suoraan Facebookiin kuin, että linkität ne YouTubesta. Ai miksi? Suoraan Facebookiin ladatut videot keräävät enemmän huomoita viemällä suuremman tilan ihmisten uutissyötteistä (news feed) ja lähtevät automaattisesti pyörimään.

Suoraan Facebookiin ladattu video kerää enemmän huomiota viemällä suuremman tilan kuin YouTubesta linkitetty video
Suoraan Facebookiin ladattu video kerää enemmän huomiota viemällä suuremman tilan kuin YouTubesta linkitetty video

 

Mitkä näistä ideoista voisit ottaa saman tien käyttöön?

Jaa tämä artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

NIMI

SÄHKÖPOSTI

Please leave this field empty.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka auttaa yrityksiä saamaan tuloksia somessa tänään ja huomenna.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

[email protected]