Tässä on muutama arvokas idea Facebook-markkinointiin, joita ei vielä hyödynnetä tarpeeksi. Koska näitä ideoita hyödyntävät toistaiseksi verrattain harvat, on yrityksesi helppo erottautua niiden avulla.
1.Tee toimintokutsunappi
Tee toimintokutsunappi, joka johtaa nettisivuillesi. Voit laittaa toimintokutsunapin ohjaamaan esimerkiksi sivulle, josta asiakas voi ostaa tuotteitasi, liittyä uutiskirjeen tilaajaksi tai varata ajan.
Alla olevasta kuvasta näkyy kaikki mahdolliset toimintokutsut. Zakisomen Facebook-sivulla on tällä hetkellä ”Osta nyt”-painike, joka johtaa kirjani myyntisivulle, mutta olen vakavasti harkinnut sen vaihtamista ”Rekisteröidy”-painikkeeseen, jolla lähtisin kasvattamaan uutiskirjeeni sähköpostilistaa. Tämä siksi, että tuotteen ostamiseen on paljon suurempi kynnys kuin sähköpostiosoitteen jättämiseen.
2.Markkinoi kansikuvalla
Kansikuva on mainio ilmainen mainospaikka! Pidä homma mielenkiintoisena vaihtamalla Facebook-sivusi kansikuvaa säännöllisesti. Kansikuvaa voi käyttää esimerkiksi uutuustuoteen, tulevan tapahtuman tai toimintokutsunapin markkinoimiseen.
Laita kansikuvaksi uutuustuotteen kuva. Käytän tätä keinoa itsekkin markkinoimalla Facebook-sivuni kansikuvassa kirjaani Pikaopas some-markkinointiin. Jos päätät markkinoida tulevaa tuotettasi etukäteen ja sillä on jokin selkeä julkaisupäivä, niin muista hehkuttaa tätä päivämäärää lisäämälle se kansikuvaan.
Sami Hedbergillä on erittäin tyylikäs kansikuva, jossa hän markkinoi toukokuun jäähallikeikkaansa. Se että hän käyttää myös Facebook-sivun profiilikuvaa saman tapahtuman markkinointiin, menee mielestäni jo hiukan överiksi. Monta henkilöä työllistäville yrityksille suosittelen Facebook-profiilikuvaksi joko yrityksen logoa tai lippulaivatuotetta. Yksinyrittäjille sekä yksin toimivien artistien kannattaa sen sijaan laittaa profiilikuvaksi oma pärstä, sillä ihmiset haluavat olla tekemisissä mieluummin ihmisten kuin yritysten kanssa.
Jos sinulla on käytössä toimintokutsunappi (kannattais olla) ja haluat tehdä kaikkesi, että sitä klikataan, niin voit kansikuvassa pyytää ihmisiä tekstin ja nuolen kera klikkaamaan tätä nappia.
Toimivan Facebook-kanskuvan koko on 851X315 pikseliä. Kanskuvaa tehdessä kannattaa huomioida, että osa kuvasta jää profiilikuvan ja Facebook-sivun nimen alle.
3. Lisää suositeltu video
Lisää tai valitse Facebook-sivullesi suositeltu video. Se onnistuu klikkaamalla ”videot”-välilehteä, jonka saa tarvittaessa esille painamalla ”lisää”-välilehteä.
Klikkaa ”Lisää suositeltu video” ja valitse sopiva video Facebook-sivullasi olevista videoista. Suositellun videon tulisi siis olla valmiiksi ladattuna yrityksesi Facebook-sivulla.
Huom! Jos Facebook-sivulla ”Tietoja”-laatikossa on esillä yrityksesi sijainti kartalla, niin suositeltu video ei pääse oikeuksiinsa, vaan se jää ”Videot”-välilehdelle piiloon ensimmäiseksi listatuksi videoksi.
Suositellussa videossa yrittäjä/yritys voi esimerkiksi esitellä itsensä, palvelunsa tai yrityksensä toimitilat. Vaihtoehtoisesti videossa voi markkinoida tulevia tapahtumia tai luoda positiivista työnantajamielikuvaa.
Hyvä tietää: Lataa videosi mieluummin suoraan Facebookiin kuin, että linkität ne YouTubesta. Ai miksi? Suoraan Facebookiin ladatut videot keräävät enemmän huomoita viemällä suuremman tilan ihmisten uutissyötteistä (news feed) ja lähtevät automaattisesti pyörimään.
Mitkä näistä ideoista voisit ottaa saman tien käyttöön?