Mitä Mentori opetti minulle?

Mitä Mentori opetti minulle?

Mentorin Tarinat -kirjassaan Perttu Ahvenainen on tiivistänyt isänsä Ilkka Ahvenaisen kokemukset yli 2500 suomalaisen perheyrityksen kehitystarinoista. Mentorina Ilkka tuntee suomalaisen pien- ja pk-yrittäjän sielunelämän, sillä hän on auttanut tuhansia heistä onnistumaan. Tästä joukosta löytyy paljon menestystarinoita, jotka kertovat siitä, että yrittäjät, jotka haluavat ja uskovat voivansa oppia, usein myös onnistuvat.

Mentori TarinatOlen tätä artikkelia kirjoittaessani lukenut Mentorin Tarinat -kirjan kerran ja kuunnellut sen äänikirjana kahdesti. Kyseinen kirja on erityisesti buustannut motivaatiotani rakentaa menestyksekästä yritystoimintaa. Olen yrittäjän vasta matkani alkutaipaleella, joten tämä oli mainio ajankohta tutustua Mentorin oppeihin.

Mentorin Tarinat herätti mielessäni useita ideoita ja ajatuksia, miten voisin tehdä parempaa liiketoimintaa. Tähän artikkeliin nappasin kirjan tärkeimmät opit ja sovelsin niitä some-markkinointiin.

Pelkkä idea ei riitä

“Pelkkä idea ilman toteutusta on arvoton” -Mentorin Tarinat

Minulle on kertynyt sekä tietokoneen että Evernoten muistiinpanoihin kauhea määrä ideoita. Muistiinpanoistani löytyy twiittien raakileita, keskeneräisiä Facebook-päivityksiä ja blogiartikkeleiden kehyksiä. Olen luova kaveri, jolle ideoita pulpahtaa mieleen kuin sieniä sateella. Nämä ideat ovat kuitenkin arvottomia, jos niitä ei laita käytäntöön. Ainoastaan julkaistut päivitykset tuovat uusia tykkäyksiä, kommentteja, seuraajia ja parhaassa tapauksessa asiakkaita. Siksi olisi hyvä pitää säännöllisesti ”ideoiden päätöskekkereitä”.

Ideoiden päätöskekkereissä käydään läpi kaikki muistiinpanoihin kerääntyneet ideat ja ne joko viedään maaliin asti tai sitten ne hyvästellään ikuisiksi ajoiksi. Keskeneräiset ideat ja asiat syövät salakavalasti minulta energiaa, joten ”pöydän puhdistaminen” on silloin tällöin paikallaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kirjoitan blogi-ideoista valmiita artikkeleita ja että viimeistelen keskeneräiset Facebook-päivitykset ja ajastan ne ilmestymään Facebook-sivulleni tasaiseen tahtiin.

Tunne asiakkaasi

“Asiakas on kuningas, jos sinulla ei ole asiakkaita, sinulla ei ole kohta yritystäkään. Asiakkaat muodostavat markkinat ja mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä paremmin menestyt markkinoilla” -Mentorin Tarinat

Nykyiset sekä tulevat asiakkaani toivottavasti seuraavat yritykseni sosiaalisen median tilejä. Näin ollen teen pienen yksinkertaistuksen: asiakas = seuraaja. Tämän pohjalta tulisi siis muistaa seuraava pointti: tunne seuraajasi sosiaalisessa mediassa, niin osaat viestiä heille kiinnostavia asioita oikealla tavalla.

Selvitä, ketkä seuraavat sivujasi eri kanavissa? Tein seuraajien selvittämisestä artikkelin, jonka voit lukea tästä. Kun tiedät keitä seuraajasi ovat, voit tehdä arvioita, minkälainen sisältö heitä voisi kiinnostaa.

Seuraavat asiat olisi hyvä selvittää seuraajistasi:

  • Keskimääräinen ikä
  • Sukupuolijakauma
  • Missä he asuvat?
  • Milloin he somettavat?
  • Minkälainen sisältö saa heidät tykkäämään, klikkaamaan, kommentoimaan ja jakamaan.
  • Miksi he seuraavat yritystäsi?
  • Miten seuraajakuntasi eroavat toisistaan eri some-kanavissa

Osan näistä tiedoista on saatavilla some-kanavien omasta analytiikasta. Osan tiedosta saa ajan myötä, kun tekee tarpeeksi kokeiluja erilaisilla kuvilla ja teksteillä.

Olen huomannut, että Facebookissa seuraajiani kiinnostavat eniten Facebook-aiheiset sisällöt. Olen myös pannut merkille, että kuvat joissa olen esiintymässä tai vetämässä luentoa, keräävät eniten tykkäyksiä kanavasta riippumatta. Twitterissä eniten jakoja eli retweettejä saavat twiiteistäni ne, joissa on ajankohtaista tietoa some-markkinoinnista mahdollisimman yksinkertaisessa muodossa.

Budjetointi

“Yritystä arvioidaan viime kädessä aina numeroilla eli euroilla ja yrittäjällä on oltava perustaito laskea oman yrityksensä talouden tila, siis kannattavuus, maksuvalmius ja vakavaraisuus” –Mentorin Tarinat

Kun kuuntelin ensimmäisen kerran Mentorin Tarinat –äänikirjaa, Budjetointi oli se asia, joka jäi päällimmäisenä mieleeni. Niinpä päätin heti kilauttaa talousasioissa taitavalle kaverilleni ja sopia ajan budjetoinnille. Istuimme alas ja laitoimme numerot exceliin. Se oli loppujen lopuksi aika mukavaa hommaa. Teimme budjetoinnin seuraavalle neljälle kuukaudelle. Kun numerot olivat selkeästi edessäni, uskalsin budjetoida sopivat summat nettisivujeni kehittämiseen sekä Facebook ja Twitter-mainontaan. Näkisin, että jokaisen yrittäjän kannattaa pyöritellä lukuja sen verran, että saa raavittua kasaan jonkinnäköisen markkinointibudjetin.

Yrittäjänä olet koko ajan opin tiellä

”The more you learn, the more you’ll earn” -Warren Buffett

Yrittäjänä olen aina opin tiellä. Some-markkinointia tekevänä yrittäjänä varsinkin! Sosiaalinen media kehittyy ja muuttuu huimaa vauhtia. Sen takia opiskeluun on varattava aikaa ja materiaalia. Joka viikko pyrin opiskelemaan some-markkinointia vähintään pari tuntia. Tämän lisäksi seuraan somessa tilejä, jotka pitävät minut ajan tasalla uusimmista sosiaalisen median trendeistä ja palvelujen muutoksista. Materiaalia on alastani tarjolla enemmän kuin sielu sietää, joten olen ottanut seurattavakseni muutamat tahot, jotka suodattavat minulle aina ne tärkeimmät tiedot tietystä mieltäni askarruttavasta aiheesta. Esimerkiksi, jos haluan tietää Facebook-mainonnan kuumimmat kikat, niin katson ne Jon Loomerin blogista.

On myös hyvä muistaa, että mitä enemmän tekee sitä enemmän oppii. Näin ollen pyrin jatkuvasti tekemään uusia juttuja, selvittääkseni niiden toimivuuden. Tämä pätee myös some-postauksiin. Yleensä parhaiten toimineista sosiaalisen median päivityksistä on ollut etukäteen se fiilis, että tästä tulee joko iso hitti tai täys huti. Kun niitä hittejä tulee tarpeeksi, niin menestyksen kaava alkaa pikku hiljaa löytymään niin, että sitä pääsee jatkossa systemaattisesti toistamaan.

 

Jaa tämä artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

NIMI

SÄHKÖPOSTI

Please leave this field empty.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka auttaa yrityksiä saamaan tuloksia somessa tänään ja huomenna.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

[email protected]