Parempaa some-markkinointia vuonna 2016 –  Viisi lupausta

Parempaa some-markkinointia vuonna 2016 – Viisi lupausta

Uudenvuodenlupauksien kanssa ei sovi höntyillä. Nyt olen kuitenkin lyönyt lukkoon viisi lupausta, joita noudattamalla tulen tekemään Zakisomelle parempaa markkinointia sosiaalisessa mediassa vuonna 2016.

Lupaan julkaista säännöllisesti

Sisällön julkaiseminen säännöllisesti on monille pienyrityksille se suurin haaste some-markkinoinnissa. Lähden taistelemaan tätä haastetta vastaan asettamalla kanavakohtaiset minimimäärät, kuinka monta postausta julkaisen viikossa ja pidän niistä kiinni.

Määrät on esitetty alla:

Facebook: 2 postausta/viikko

Linkedin: 1 postaus/viikko

Twitter: 5 twiittiä/viikko

Minimien asettaminen ei kuitenkaan riitä varmistamaan säännöllistä julkaisutahtia. Siksi varaan joka viikko kalenteristani kaksi tuntia keskeytyksetöntä aikaa. Käytän tämän ajan sen hoitamiseen, että minulla on minimimäärä postauksia valmiina ensi viikolle ja, että ne on mahdollisuuksien mukaan ajastettu ilmestymän sopivana ajankohtana. Varaamalla tarpeeksi aikaa postauksien suunnitteluun etukäteen, pyrin välttämään turhat huonot postaukset, jotka julkaisisin vain sen takia, että asettamani minimimäärät niin vaativat.

Huomioitavaa: LinkedIn-postauksia ei voi ajastaa. Twiitit ajastan käyttämällä Twitterin ilmaista Tweetdeck-työkalua, jonka käytön oppii melko nopeasti.

 

Lupaan käyttää sisältökalenteria

Aikataulutus on säännöllisen some-postailun A ja O. Aikataulun pohjana toimii sisältökalenteri. Sisältökalenteri on nimensä mukaisesti kalenteri johon on merkitty julkaistavat sisällöt. Sen tehtävänä on helpottaa julkaisuajankohtien suunnittelua ja seurantaa. Itse suosin melko simppeliä sisältökalenteria, josta näkee, mitä julkaistaan, milloin julkaistaan ja mihin kanaviin.

sisältökalenteri esimerkki kuva
Tältä näyttää sisältökalenteri

Täyttämällä tulevan kuukauden sisältökalenterin etukäteen pystyn suunnittelemaan tulevat postaukseni paljon paremmin kuin, jos kehittäisin postaukseni ”lennosta”. Tekemällä esimerkiksi helmikuun sisältökalenterin etukäteen osaan halutessani varautua laskiaiseen, Runebergin päivään tai ystävänpäivään kyseisiin päiviin sopivilla postauksilla. Sisältökalenterin avulla pystyn myös helposti varmistamaan, että postauksia julkaistaan tasaiseen tahtiin.

Huomioitavaa: Sisältökalenteri on hyvä pohja säännölliselle postaamiselle. Älä kuitenkaan anna sen estää sinua julkaisemasta tilaisuuden tullen ajankohtaisia postauksia joita et ollut etukäteen suunnitellut.

Voit ladata Excel-sisältökalenteripohjan klikkaamalla tästä

Jos haluat saada aiheesta kattavamman käsityksen, tutustu kirjaani Pikaopas some-markkinointiin. Pureudun siinä tarkemmin sisältökalenterin käyttämiseen sekä säännölliseen postailuun, joilla saat yrityksesi somen kukoistamaan .

 

Lupaan kehitellä sisältökonsepteja

Sisältökonsepti on määritelty tapa julkaista sisältöä tietystä aiheesta. Se on sapluuna, jonka avulla voi tuottaa paljon sisältöä säännöllisesti.

Tässä esimerkki sisältökonseptista:

Kaudella 2015 vastasin Jokerit FC:n sisällöntuotannosta sosiaalisen median kanaviin. Sisältökonseptina oli julkaista pelaajaesittely kerran viikossa joka viikko, kunnes kaikki joukkueen pelaajat on esitelty. Sisältökonsepti koostuu aina viidestä elementistä, jotka avaan seuraavaksi:

Aihe: Esitellä Jokerit FC:n pelaaja

Lähde: Lähetä pelaajalle haastattelukysymykset. Kysy joukkuekavereilta kommentteja pelaajasta ja muokkaa teksti lopulta julkaisukelpoiseksi. Etsi arkistojen kätköistä sopiva kuva pelaajasta .

Muoto: Facebook-postaus, jossa on sekä kuva pelaajasta että vastaukset tiettyihin ennalta määritettyihin kysymyksiin.

Aika: Kerran viikossa

Tavoite: Tehdä pelaajat tutuksi kannattajille

Pelaajakortti
Pelaajaesittely Facebook-postaus

Yksi sisältökonsepti minulla on jo valmiina ja se on julkaista uusi blogiartikkeli Zakisomen nettisivuille ainakin kerran viikossa ja jakaa se eri some-kanavissa. Pitää kehittää vielä pari lisää, niin johan alkaa säännöllinen postaaminen helpottua.

Listasin alle muutaman sisältökonsepti-idean:

  • Jaa asiakaskokemus videona tai kuvan kera kerran kuukaudessa
  • Esittele jokin tuotteesi joka toinen viikko
  • Hyödynnä jo valmiita konsepteja kuten #Throwbackthursday tai #MotivationMonday
  • Esittele yrityksesi työntekijät yksittäisinä postauksina

Parhaat konseptit saavat ihmiset ehdollistamaan tuottamasi sisällön tiettyyn viikonpäivään, kuten Suomen kansa opetettiin yhdistämään pizza ja perjantai pizzaperjantaiksi.

 

Lupaan tehdä maksullista mainontaa

Uskon, että tuottamani palvelut ja blogiartikkelit voivat auttaa sekä ihmisiä että yrityksiä. Maksullisella mainonnalla pidän huolen, että mahdollisimman moni saa tietää Zakisomen palveluista ja blogiartikkeleista. Sosiaalisen median markkinointia ei missään nimessä kannata jättää pelkän ilmaisen näkyvyyden varaan, vaan hyviä sisältöjä tulee ”buustata” maksullisella mainonnalla. Näin ollen lupaan hankkia parhaille postauksilleni lisänäkyvyyttä Facebook- ja Twitter-mainonnalla.

 

Lupaan olla rohkeampi

Toistaiseksi olen tehnyt yritykseni some-markkinoinnin varman päälle. Hyvä ystäväni Markus sanoi, että postaukseni ovat olleet kädenlämpöisiä ja että niistä puuttuu se särmä, joka minusta henkilönä löytyy. Markuksen sanomisissa on perää, joten vuonna 2016 aion kokeilla rohkeasti uudenlaisia postaus-ideoita ja tuoda enemmän omaa persoonaa peliin. Osa jutuista tulee toimimaan osa ei, kokeilemalla se selvii.

 

”Mitä rohkeammin tekee, sitä enemmän oppii” –Zakin motto vuodelle 2016

Jaa tämä artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

NIMI

SÄHKÖPOSTI

Please leave this field empty.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka auttaa yrityksiä saamaan tuloksia somessa tänään ja huomenna.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

[email protected]