Tässä on viisi nopeaa tapaa viilata henkilöbrändisi suhteellisen pätevään kuntoon sosiaalisessa mediassa. Käytin artikkelin otsikossa termiä ”oikotie”, sillä vikkelä kaveri voi toteuttaa kaikki nämä ohjeet alle kolmessa tunnissa ja siten viedä oman somepresenssinsä astetta ammattimaisemmalle tasolle!
1. Selvitä lähtöasetelma
Googleta itsesi ja katso mitä löytyy. Tämä Google-haku kannattaa tehdä Incognito-tilassa. Näin Google ei näytä sinulle räätälöityjä hakutuloksia, vaan saat melko realistisen kuvan siitä, mitä muut näkevät kun he tekevät haun sinun nimelläsi.
Toinen asia, mitä kannattaa tehdä, on avata eri välilehtiin kaikki käyttämäsi some-profiilit. Nyt voit yhdellä kertaa tutkailla ne läpi ja miettiä seuraavia kysymyksiä:
- Ovatko profiilit keskenään yhtenäisen näköiset?
- Onko profiileissa esitetyt tiedot ajan tasalla?
- Käytänkö tätä tiliä enää vai tulisiko se poistaa?
- Haluanko erotella tiettyjä some-profiileitani ammatilliseen käyttöön ja jättää toiset yksityisempään viestintään?
Kun olet vastannut näihin kysymyksiin, on aika siirtyä profiilien yhtenäistämiseen.
2. Sama nimimerkki kaikkiin kanaviin
Nyt on tullut totuuden hetki! On aika päättää yksi käyttäjänimi/nimimerkki, jota sitten käyttää kaikissa some-kanavissa yhtenäisen henkilöbrändin luomiseksi. Jos sinulla on edelleen sama nimimerkki kuin IRC-Galleriassa vuonna 2006, niin nyt on aika joko omistaa se ja mennä sen kanssa päätyyn asti tai sitten voit vaihtaa se sinulle sopivampaan vaihtoehtoon. Itse päädyin jälkimmäiseen kehittäessäni Zakisomen.
Turvallinen vaihtoehto nimimerkkiä valittaessa on rakentaa se oman nimen pohjalta. Näin muiden on helpompi löytää sinut. On suositeltavaa kirjoittaa nimimerkki etunimialkuisesti, sillä siten sinut on helpompi merkitä esimerkiksi Instagram-päivityksiin tai twiitteihin. Kun olen merkitsemässä henkilöä some-päivitykseen, on luonnollisinta aloittaa käyttäjätilin etsiminen ensiksi etunimellä ja vasta sitten sukunimellä. Joissain tilanteissa some-palvelut eivät osaa suositella henkilöä, jos heillä on sukunimi tai osa sukunimestä nimimerkin alussa.
Nimimerkin ei välttämättä tarvitse pohjautua käyttäjän omaan nimeen, mutta sen tekeminen tunnetuksi ja luontevaksi muistaa ottaa oman aikansa. Jopa yksi Suomen tunnetuimmista sosiaalisen median henkilöistä Arman Alizad päätyi vastikään vaihtamaan välillä hämmennystäkin herättäneen ”@Titmeister”-nimimerkin omaan nimeensä. Mieti, mitä haluat viestiä nimimerkilläsi ja haluatko tiliesi olevan helposti löydettävissä?
Whaaat, @armanalizad ei oo enää @titmeister?!
— Samu Tyrväinen (@SamuTyrvainen) 6. maaliskuuta 2016
3. Profiilikuva kuntoon
Hyvän profiilikuvan merkitystä ei voi ikinä korostaa tarpeeksi. Niinpä suosittelen varmistamaan, että sinulla on joka kanavassa melko tuore profiilikuva, josta sinut on helppo tunnistaa. Jos ei, niin hanki sellainen. Mene vaikka kauniilla säällä ulos luonnonvaloon ja sano kaverille tai puolisollesi, että nappaa sinusta 5-30 kuvaa. Näistä todennäköisesti ainakin yksi kelpaa laajempaan levitykseen.
Nykyaikaisilla älypuhelimilla saa tarpeeksi hyvälaatuista materiaalia, joten järjestelmäkameran uupuminen ei ole pätevä syy lykätä kuvan ottamista. Tarjoa kuvaajallesi vaivanpalkaksi vaikka kahvit tai lounas, jos koet sen tarpeelliseksi. Joka tapauksessa onnistunut profiilikuva on vähintään 10 euron arvoinen sijoitus, sillä se näkyy koko ajan! Se on mukana jokaisessa LinkedIn-kommentissa ja Facebook-yksityisviestissä välittämässä tietynlaista mielikuvaa sinusta, joten sen kuvan on parasta olla hyvä.
Profiilikuvan ei tarvitse olla joka kanavassa sama, mutta se kyllä helpottaa ihmisiä yhdistämään eri kanavassa olevat tilit samaan henkilöön. Eli, jos käytät eri kanavissa eri profiilikuvia, niin varmista, että ne kaikki on helppo yhdistää sinuun.
4. Linkitä tilit keskenään
Henkilöbrändäyksestä kiinnostunut henkilö ei yleensä pane pahakseen seuraajamäärän kasvattamista eri kanavissa. Niinpä omissa sosiaalisen median profiileissa kannattaa kertoa, mistä muista some-kanavista sinut löytää. Ammatillisia twiittejä jakavan henkilön kannattaa laittaa Twitterissä kotisivukseen LinkedIn-profiili ja Instagram-profillissa on hyvä mainita asiasta, jos sinut löytää myös Snapchatista. Joissain kanavissa kuten Facebookissa, et voi laittaa profiilitietoihisi yhtään linkkiä, kun taas toisissa voit mainita useammankin some-kanavan, joissa olet läsnä. Jälkimmäinen on mahdollista esimerkiksi LinkedInissä ja YouTubessa. Kannattaa pohtia, mikä on sinulle se tärkein kanava, jonne haluat ohjata liikennettä. Näin osaat sitten tarpeen tullen priorisoida sen kanavan esille tuomista muissa kanavissa.
5. Keskity tiettyyn skeneen
Monesti on helpompi olla vahva henkilöbrändi jossain tietyssä skenessä kuin koko Suomessa.
Laajimmillaan skene voi rakentua liikunnan, musiikkin tai politiikan ympärille. Kaikilla näillä skeneillä on kuitenkin vielä omat ala-skenensä kuten crossfit-, punk- tai anarkismi-skene. Mitä pienempi skene, sitä helpompi siellä on nousta tunnetuksi henkilöbrändiksi. Tämän takia on hyvä tehdä tietoisia päätöksiä, missä skenessä henkilöbrändiään lähtee rakentamaan.
Käytännönvinkkeinä ohjeistan tekemään seuraavanlaisia toimenpiteitä:
- Selvitä, missä skenesi keskustelee? Onko se jokin tietty Facebook-ryhmä vai tapahtuuko se jollain keskustelupalstalla?
- Selvitä skenen yleisimmät hashtagit (Instagram ja Twitter)
- Ryhdy tuottamaan omaa sisältöä aiheen ympärille
- Ryhdy jakamaan muiden tuottamaa sisältöä aiheen ympäriltä
Tässä oli nopeasti toteutettavat ohjeet tältä erää. Jos haluat tutustua henkilöbrändäykseen kokonaisvaltaisemmin, niin kannattaa katsoa YouTube-videoni aiheesta. Myös nämä artikkelit liippaavat aihetta sen verran läheltä, että suosittelen niiden lukemista erityisesti, mikäli työnhaku tai uralla eteneminen sosiaalisen median avulla kiinnostaa.