7 Arvokasta ideaa some-työnhakuun

7 Arvokasta ideaa some-työnhakuun

Sosiaalinen media on mainio alusta avoimien työpaikkojen löytämiseen sekä piilotyöpaikkojen bongaamiseen. Sosiaalinen media myös mahdollistaa oman osaamisen esille tuomisen tavalla, joka ei ennen ollut mahdollista. Tässä artikkelissa jaan muutamia ideoita, miten voit parantaa asemiasi työnhakijana somen avulla.

1. Blogi

Blogin kirjoittaminen on oiva tapa tuoda esille omaa osaamista sekä näyttää, mistä on kiinnostunut. Voit kasvattaa asiantuntija-asemaasi kirjoittamalla alaasi liittyvistä asioista. Jo pelkästään se, että osaat tuottaa kelpo tekstiä höystettynä hyvillä kuvilla on taito, jota osataan arvostaa monen työnantajan suunnasta. Netti on esimerkiksi täynnä pystyyn kuolleita yritysblogeja, joihin kaivataan sisältöä. Oletko sinä ratkaisu tähän ongelmaan?

Blogiartikkelin kirjoittaminen ei ole ikinä ollut helpompaa. Sekä Facebookissa että LinkedInissä blogiartikkelin kirjoittaminen on kahden klikkauksen päässä. Mistä sitten kirjoittaa? Yksi vaihtoehto on kaivaa opinnäytetyö tai joku muu kattavempi koulutyö hyllyn perukoilta pölyttymästä ja tehdä siitä blogiartkkeli tai jopa blogiartikkelisarja! Tässä mainio esimerkki opparin uudesta elämästä blogin muodossa. Todennäköisesti yli 30 sivun opinnäytetyöstä saa väännettyä ainakin pari mehevää blogausta. Toinen idea on kirjoittaa blogiartikkeli, jossa kerrot miksi sinut tulisi palkata. Tee se tyylillä, kuten Tytti on tehnyt tässä artikkelissa, joka on kerännyt Twitterissä jopa 84 retweettiä!

2. Portfolio

Fiilaan erityisen paljon sitä, kun ihminen tiivistää oman osaamisensa mahdollisimman selkeään ja näyttävään pakettiin. Ehkä tämä taipumus tulee siitä, kun nuorena miehenalkuna pyrin joka toinen vuosi tuottamaan mahdollisimman kovan noin kolme minuuttisen skeittivideopätkän. Portfoliossa on melko samanlainen idea, mutta se on todennäköisesti hyödyllisempi työllistymisen kannalta kuin skedepätkä. Portfolion voi rakentaa tyylikkäästi omille nettisivuille, jota suosittelen kaikille taiteellisemmilla aloilla toimiville henkilöille. Oma some-vinkkini tähän liittyen on kuitenkin hyödyntää LinkedInin omistamaa Slideshare-palvelua, jonne voi helposti lisätä PowerPoint-esityksiä sekä PDF-tiedostoja. Eli ei muuta kuin keräämään kaikki työnnäytteet vuosien varrelta ja lisäämään ne PowerPoint-tiedostoon. Pyri saamaan portfoliosta mahdollisimman visuaalinen, jos muuta kuvamateriaalia ei löydy, niin nappaa vaikka kuvakaappaus Facebook-päivityksestä.

Lisäsin tähän alle PowerPointilla tekemäni portfolion, jota päivitin viimeksi 2015 vuoden alkupuoliskolla. Se löytyy myös LinkedIn-profiilistani, jonne se oli helppo lisätä.

Oman osaamisen esille tuomisessa on kolme tasoa, joista portfoliossa ainakin kahden tulisi täyttyä.
  1. Kerro, mitä olet tehnyt
  2. Näytä, mitä olet tehnyt (kuva tai video)
  3. Osoita, mitä hyötyä tästä työstä oli. Esimerkiksi asiakkaan antama palaute hänelle tekemästäsi logosta tai joku muu referenssi.

3. LinkedIn

LinkedIn on mainio kanava ammatilliseen verkostoitumiseen, mutta miten sitä kannattaa hyödyntää työnhaussa? Ainakin siellä tulisi olla ajan tasalla oleva profiili, jonka kontakteihin on lisätty kaikki palvelusta löytyvät tuttavuudet. LinkedInin algoritmit toimivat siten, että mitä verkostoituneempi olet, sitä helpommin löydät muita sekä tulet itse löydetyksi. Tämä perustuu siihen, miten kanava näyttää muun muassa hakutuloksissa ensiksi 1. tason kontaktit ja sitten vasta 2. tason ja viimeisenä 3. tason kontaktit. Niinpä kannattaa verkostoitua mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti, että saat profiilillesi näkyvyyttä. Näkyvyydestä ei kuitenkaan ole paljoakaan iloa, jos profiilisi on vajavainen, joten muistathan pitää sen ajan tasalla.

Tässä muutama käytännönläheinen vinkki LinkedIn-työnhakuun:

  • Käytä ”summaryssä”, ”experiences” sekä ”skills & endorsement” -kohdissa yleisiä alan termejä, jotta rekrytoija voi hakuja tehdessään löytää profiilisi. Käytä mieluummin esim. termiä digital marketing kuin digimarketing, sillä ensiksi mainittu on standardisoitu termi.
  • Liity kaikkiin LinkedIn-ryhmiin, jotka liittyvät alaasi tai joissa julkaistaan avoimia työpaikkoja
  • Seuraa mielenkiintoisia yrityksiä, joista olet kiinnostunut työnhakijana

Lue: LinkedIn-profiili on kuin puu, jonka tulee kukoistaa!

4. Kiinnostuksen kohteet

Sosiaalisessa mediassa on hyvä silloin tällöin tuoda esille kiinnostusta tekemäänsä työhön sekä omaan toimialaan. Tämä menee hiukan henkilöbrändäyksen puolelle, mutta ei se mitään. Kun luet jonkun hyvän artikkelin, niin tee verkostoillesi palvelus ja jaa se! Jakamalla sisältöä säännöllisesti osoitat, että olet kiinnostunut oppimaan jatkuvasti tästä aiheesta lisää ja todennäköisesti tiedät siitä myös jotain. Jakamalla päivityksiä tietyn aiheen ympäriltä, alat pikkuhiljaa rakentamaan asiantuntija-asemaa verkostosi silmissä.

Jos koet että henkilöbrändäys tai LinkedIn-tilin päivittäminen on sinulle ajankohtaista, niin kannattaa tehdä alla oleva tehtävä.

5. Työnhakukampanja

Työnhakukampanja on yleensä sosiaalisessa mediassa tehtävä tempaus, jonka tarkoitus on saada työnhakijalle mahdollisimman paljon näkyvyyttä niin, että yritykset kutsuisivat hänet työhaastatteluun. Kampanjan voi rakentaa oman nettisivun ympärille, mutta se ei ole välttämätöntä. Työnhakukampanjan pohjana voi myös toimia yksittäinen YouTube-video tai Facebook-päivitys, jota sekä tutut että tuntemattomat sitten jakavat eteenpäin. Henkilö joka tekee työnhakukampanjan ei pelkästään kerro vaan myös näyttää olevansa luova, rohkea ja oma-aloitteinen. Tämän ansiosta monet kampanjan toteuttaneista työnhakijoista yleensä saavatkin useita työtarjouksia ja nappaavat niistä sitten parhaat päältä. Eli parhaassa tapauksessa osat vaihtuvat ja työnhakija saa vallan valita työnantajansa.

Lue: Työnhakukampanja kannatti, sain töitä!

6. Verkostoituminen

En voi tarpeeksi korostaa verkostoitumisen merkitystä. Haluan kuitenkin nostaa pari pointtia, miten some-verkostosi voivat vaikuttaa työnhakuun. Olen huomannut ihmisten auttavan erittäin mielellään kavereitaan saamaan töitä. Ollessani työnhakija, sain varmaan yli kymmeneltä eri henkilöltä vinkkauksia avoimista työpaikoista, jotka vastasivat osaamistani. Monissa tapauksissa minua myös suositeltiin eteenpäin niin, että pääsin sulavasti työhaastatteluun. Tämä ei olisi ollut mahdollista, ellen olisi avoimesti tuonut ilmi, että olen hakemassa töitä ja että hallitsen some-markkinoinnin salat. Kiitollisena saamastani avusta olen myös itse ottanut tavaksi vinkkailla Facebook-chatin kautta avoimia työpaikkoja, jos se vaan vaikuttaa tilanteeseen sopivalta.

Verkostoilla voi olla myös merkitystä, kun työnantaja vertailee kahta taidoiltaan melko tasavertaista työnhakijaa. Työnantajan näkökulmasta henkilö, jolla on 500 LinkedIn-kontaktia vaikuttaa todennäköisesti houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin henkilö jolla on 42 kontaktia. Tämä siksi, että kontakteissa piilee paljon ”potentiaalienergiaa” eli sieltä voi löytyä tulevaisuuden työntekijöitä, alihankkijoita sekä asiakkaita.

7. Löydä avoimia työpaikkoja

Sosiaaliseen mediaan ilmoitetaan melkoinen määrä avoimia työpaikkoja. Facebookissa ja LinkedInissä on monia ryhmiä joihin niitä julkaistaan. Twitterissä taas voit etsiä avoimia työpaikkoja suorittamalla hakuja tietyillä hashtageillä kuten #rekry, #töitä ja #työpaikat. Sosiaalisen median vahvuus on siinä, että voit löytää avoimia työpaikkoja, joihin ei ole niin kova kilpailu työnhakijoiden osalta kuin niihin työpaikkoihin, jotka on julkaistu suosituimmille työpaikkasivuille kuten Oikotie Työpaikat tai Monster. Niinpä varsinkin pienet yritykset kannattaa laittaa somessa seurantaan, sillä ne todennäköisemmin pihistelevät rekrytointikuluissa ilmoittamalla avoimet työpaikat vain omissa some-profiileissaan.

 

Jos olet kiinnostunut saamaan lisää arvokkaita ideoita some-työnhakuun, kannattaa tutustua ”Työnhaun verkkokurssiin”. Olin some-asiantuntijan roolissa rakentamassa tätä kurssia yhteistyössä suositusta Elä Paremmin -blogista tunnetun Jevgeni Särjen kanssa. Jaan kurssilla parhaat oppini siitä, miten löytää töitä ja tuoda omaa osaamista esille sosiaalisen median avulla. Lue lisää kurssista täältä.

Jaa tämä artikkeli:

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

NIMI

SÄHKÖPOSTI

Please leave this field empty.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka auttaa yrityksiä saamaan tuloksia somessa tänään ja huomenna.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

[email protected]