Zakin tarina

 

Olen Zaki Azedani – sosiaalisen median asiantuntija ja markkinoinnin ystävä.

Tehtäväni on auttaa ihmisiä ja yrityksiä menestymään sosiaalisen mediassa. Olen tehnyt some-markkinointia kansainvälisille suuryrityksille, mutta olen myös opastanut kädestä pitäen pienyrittäjiä hyödyntämään eri digitaalisia kanavia.

Tässä on tarina siitä kuinka Zakista tuli Zakisome:

Luomisen lähteellä

Sisälläni on aina palanut liekki luoda mielenkiintoisia asioita, olivat ne sitten tekstejä, kuvia, videoita tai muita tuotoksia. 2000-luvun alussa tämä alkoi näkyä selkeämmin tekemisessäni. Rakensin hyvän ystäväni Nikon kanssa useita eri nettisivuja ja aloitimme yhdessä toteuttamaan myös kunnianhimoisia videopeliprojekteja.

Niko opetti minulle tasaisella syötöllä uusia tapoja tehdä mielenkiintoisia juttuja internetin ihmeellisessä maailmassa. Hän näytti minulle Geocities-kotisivukoneen, jonka avulla perustimme oman Virtuaali-Tylypahkan. Tämän jälkeen tuli RPG Maker 2000 ja roolipelien rakentelu. Silloin tehdyt videopelit eivät enää toimi nykyaikaisilla tietokoneilla ja nettisivut ovat kadonneet bittiavaruuteen.

Mitä tuolta ajanjaksolta sitten jäi käteen? Kyky tehdä, oppia ja nauttia uusien asioiden luomisesta sekä hiomisesta. Tuolloin minuun tarttui myös pakottava draivi viedä parhaimmat projektit aina kunnialla päätökseen. Tästä alkoi ideoiden ja toteutusten tulva, jota mikään ei tule pysäyttämään.

Skeittaus on elämäntapa

Vuosi oli 2003, kun kuvasimme ja editoimme koulukavereitteni kanssa ensimmäisen skeittileffamme. Sen nimi oli ”Voltages Tiimivideo”. Olin pari vuotta aiemmin aloittanut skeittaamisen Tony Hawk’s Pro Skater 2 -pelin innoittamana ja se muutti koko elämäni. Tästä melko harmittomalta vaikuttavasta lajista tuli minulle elämäntapa, joka edelleen määrittelee tekemisiäni todella vahvasti.

Zaki feeble tullikirjuri
Skeittaus on ollut minulle tärkeä harrastus viimeiset 16 vuotta

Olen skeittiurani aikana ollut mukana tekemässä useita skedeleffoja, joista ensimmäinen Voltages Tiimivideo editoitiin Lönnrotinkadun mediapajalla ja julkaistiin VHS-kasettina. Myöhemmät leffat julkaistiin DVD:lle tyylikkäiden valikoiden kera. Niistä viimeisin X-Rated 3 saatiin valmiiksi vuonna 2011.

Skeittivideot
Kuvassa on kaikki skedeleffat, joita olen ollut mukana tekemässä. Tiimivideo (2003), Än Pakilastus (05), Blev (2006), X-Rated (2007), X-Rated 2 (2009), X-Rated 3 (2011)

Teekkarista tulikin tradenomi

Minusta piti tulla teekkari. Lukioaikoina skeittaus oli kuitenkin mielenkiintoisempaa kuin matematiikka, joten tieni tyssäsi pitkän matematiikan osalta etenemisesteeseen. Muut tiedeaineet vein silti kunnialla maaliin, koska ne tukivat tavoitettani päästä Otaniemeen opiskelemaan. Kirjoitin kemian sekä fysiikan ylioppilaskokeissa ja loppukeväästä menin kemiantekniikan pääsykokeisiin. Lyhyellä matikalla kokeen tekemisestä ei oikein tullut mitään ja se ajatus jäi sitten siihen.

Lukion jälkeinen välivuoteni jäi lopulta vain puolen vuoden pituiseksi, sillä tammikuussa 2010 armeijan harmaat kutsuivat. Se sattui olemaan kylmin talvi 23 vuoteen. En halunnut intin jälkeen jäädä pyörittelemään peukaloita, joten hain opiskelemaan maailman yleispätevintä aihetta, liiketaloutta. Ilman sen syvällisempiä pohdintoja lähetin hakemuksen suoraan Haaga-Heliaan, sillä kyseessä on hyvämaineinen ja tunnettu ammattikorkeakoulu. Pääsin sisään ja siitä alkoivatkin uudet seikkailut.

2010 elokuussa alkoi opiskelijaelämä! Kouluun perehdyttävä orientaatioviikko oli vauhdikas ja koulussa käynti maistui maukkaalta. Hyviä arvosanoja sateli yritysviestinnästä ja markkinoinnista, kun taas kirjanpidosta sekä ruotsista selvisin rimaa hipoen. Kokonaisuutena todistukseni oli sen verran kuosissa, että pääsin vaihto-oppilaaksi sinne minne halusin eli Saksaan ja tarkemmin ottaen Hampuriin.

Valitsin vaihtokohteeksi Saksan, sillä olen opiskellut saksankieltä neljänneltä luokalta saakka ja halusin vahvistaa tätä osaamista. Opiskelin puoli vuotta Hamburg School of Business Administrationissa kaupungin keskustassa. Parhaimmat muistot vaihto-oppilasajoiltani liittyvät vahvasti jalkapalloon ja erityisesti St.Pauliin.

Hampuri ja katutaide
Hampurista löytyi monipuolisesti vaikuttavaa katutaidetta.

Palatessani Hampurista Helsinkiin kesällä 2012, oli aika aloittaa erikoistumisopinnot Haaga-Heliassa. Luovana tekijänä koin ainoaksi vaihtoehdoksi keskittyä mainontaan ja yritysviestintään. Se oli hyvä valinta, joka antoi minulle eväät hakea työharjoittelijaksi mediatoimistoon.

Elämää mediatoimistossa

Vuonna 2013 aloitin IUM Finland -mediatoimistossa, joka kulki silloin vielä PMI Oy nimellä. Olin saanut unelmieni työpaikan IUM:n asiakkaan The Coca-Cola Companyn yhteisömanagerina. Työnkuvaani kuului Facebook-päivitysten tekeminen Coca-Cola’n eri brändeillä. Tähän kuului kuvien etsiminen ja napsiminen sekä niiden muokkaus. Myös kynän tuli olla terävä, kun kirjoitin tekstejä päivityksiin, jotka tavoittivat satojatuhansia suomalaisia. IUM:llä minulla oli ympärilläni mainio yhteisömanageritiimi, jonka kanssa teimme ja toteutimme sisältökonsepteja asiakkaille.

Some-kouluttaja Zaki Azedani puhumassa koululaisille
Joulukuussa 2013 vedin ensimmäinen ammatillisen puhekeikkani. Vierailin Mikkolan koulussa kertomassa sosiaalisen median hyödyistä ja haitoista. Keskustelimme myös nettikiusaamisesta sekä älypuhelinten vaikutuksesta nuorten keskittymiskykyyn.

Työharjoitteluni jälkeen toimin IUM:llä osa-aikaisena työntekijänä samalla, kun kirjoitin opinnäytetyötä. Opparini nimi oli ”Sosiaalisen median strategia mediatoimisto IUM:lle”. Sain opinnäytetyön valmiiksi kiitettävin arvosanoin joulukuussa 2013 ja saman kuukauden 20. päivä vietettiin myös valmistujaisiani. Tätä ennen olin jo tehnyt seuraavalle vuodelle jatkosopparin, niinpä pääsin hyvin mielin aloittamaan matkani kohti täyspäiväisen työntekijän elämää.

Ajatus yrittäjyydestä

Vuonna 2014 toimin IUM:llä Social Media Plannerina tehden sisältöjä ja Facebook-mainontaa useille eri alan yrityksille. En enää keskittynyt pelkästään virvoitusjuomiin vaan pääsin toteuttamaan markkinointia myös valmisruoka-, ravintola-, hotelli- ja tietokonebrändeille.

Zaki ja Coca-Cola tehdas
Nappaamassa kuvia tulevia Facebook-päivityksiä varten Sinebrycoffin panimolla, jossa valmistetaan Suomen Coca-Cola’t

Hommat rullasivat hyvin, kunnes loppuvuodesta 2014 IUM:n iso asiakas siirtyi kilpailutuksen myötä naapurissa sijaitsevan mediatoimiston hoiviin. Tämä johti siihen, että määräaikaista sopimustani ei enää jatkettu ja minun oli aika etsiä itselleni uusi työpaikka.

Alkuvuodesta 2015 hain töitä aktiivisesti ja kävin yli kymmenessä työhaastattelussa. Onnistuin pääsemään melko helposti työhaastatteluihin. Uskon tämä johtuneen itsevarmuudesta, laajasta kontaktiverkostosta sekä CV:stä, josta näkyi, että olin tehnyt edelliset pari vuotta markkinointia maailman tunnetuimmalle brändille.

Työnhaku tuntui silloin luontevalta vaihtoehdolta, sillä olin siihen saakka mennyt koko elämäni pitkin perinteistä putkiloa katsomatta sivulle: ala-aste, yläaste, lukio, armeija, AMK ja ei muuta kuin suoraan töihin. Nyt en enää matkannut tässä putkilossa, vaan mahdollisuudet olivat pelottavan rajattomat. Hain töitä, koska tuntui siltä ”että näin vain kuuluu tehdä”. En kuitenkaan syttynyt enää ajatuksesta työskennellä muille. Se ei tuntunut oikealta vaan lähinnä rajoittavalta. En tässä vaiheessa kuitenkaan uskaltautunut lähteä yrittäjäksi… vielä.

Toukokuussa 2015 tapahtui kaksi merkittävää asiaa urani kannalta. Ystäväni Petrik pyysi minut markkinointivastaavaksi hänen mobiilipeliprojektiinsa nimeltä ”Pogo Mad”, johon lähdin mielelläni mukaan. Samoihin aikoihin liityin Digivallankumouksen E-kirja Mastermind –verkkokurssille. Kurssin tarkoitus on opettaa ihmisiä kirjoittamaan ja julkaisemaan kirja. Päätös ostaa kurssi sekä aloittaa kirjan kirjoittaminen antoivat tekemiseeni ihan uudenlaista polttoainetta!

Kesäkuussa lähdin kirjoittamaan kirjaa Pikaopas some-markkinointiin. Kyseessä on e-kirja, johon tiivistin kaikki olennaisimmat siihen mennessä omaksumani opit markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Kirjoitin kirjan, koska tällaista pikaopasta ei vielä ollut olemassa, jossa esiteltäisiin some-markkinointi niin kokonaisvaltaisesti, mutta samalla käytännönläheisesti.

Pikaopas some-markkinointiin kehys
Tässä on kirjan kehys, josta on helppo nähdä sen sisältö ja rakenne. Kuvassa olevista osioista näet, missä luvussa käsitellään mitäkin some-markkinoinnin osa- aluetta. Kirjassa lähdetään rakentamaan vahvaa pohjaa menestyksekkääseen some-markkinointiin ylhäältä alaspäin.

Kesällä sekä syksyllä 2015 kirjoitin kirjaa ja samalla vastasin tulevan Pogo Mad –pelin ennakkomarkkinoinnista. Petrik ja muu tiimi tekivät hiki hatussa hommia Kajaanissa samalla, kun minä opiskelin mobiilipelimarkkinointia ja suunnittelin pelille sopivaa markkinointistrategiaa.

Pogo Mad pääsi mukaan Dare to be Digital –pelisuunnittelukilpailuun, jonne muu tiimi lähti esittelemään ensimmäistä protyyppiä pelistä. Lähetin aiheesta elämäni ensimmäiset lehdistötiedoitteen, jonka pohjalta Dome sitten kirjoittikin artikkelin.

Pocket Gamer connects Helsinki
Minä ja Petrik Pocket Gamer Connects -tapahtumassa

Peliprojektin johtaminen oli Petrikille erittäin vaativaa aikaa, joka tuli ilmi myös hänen Ankonda.fi –sivulle kirjoittamissa blogiartikkeleissa. Lopulta sain joulukuussa 2015 Peteltä soiton. Hän kertoi Pogo Madin menevän toistaiseksi jäihin, koska sen parissa työskentelevän tiimin oli aika siirtyä muihin projekteihin. Deadline oli kirjaimellisesti tullut vastaan. Tämän lisäksi Petrik oli saanut Koukoi Gamesilta tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä. Onneksi tässä vaiheessa minulla oli jo uusia projekteja tulilla.

Zakisomen vauhdikas alku

Syyskuuhun 2015 mennessä olin kypsytellyt ajatusta yrittäjäksi lähtemisestä sen verran, että nyt oli aika toimia! Kirjan julkaisupäivämäärä oli lyöty lukkoon (11.11.15) ja Boost Your Business –tapahtumasta olin onnistunut nappaamaan jaetun kakkossijan pitchillä, jossa esittelin Zakisomen liikeideaa.

Zakisome pitch
Zakisome-pitch Boost Your Business -tapahtumassa syyskuussa 2015

Seuraavaksi tilasin nettisivut Mainostoimisto Siniseltä Härältä, sillä halusin alusta asti modernin tyylikkäät kotisivut, jotka näyttävät varmasti hyvältä myös mobiilissa. Samoihin aikoihin ostin Zakisomelle graafisen ohjeistuksen ammattigraafikolta, sillä uskon vahvasti visuaalisen brändäämisen voimaan. Nyt mentiin ja täysillä!

4. marraskuuta 2015 laitoin virallisesti pystyyn yrityksen nimeltä Zakisome. Viikko siitä eteenpäin julkaisin kirjani Pikaopas some-markkinointiin ja siitä vielä viikko eteenpäin oli aika julkaista yritykseni kotisivut.

Marraskuu 2015 oli siihen astisen elämäni kiireisintä aikaa, mutta onneksi siitä selvittiin kunnialla. Tästä iso kiitos kuuluu tukitiimilleni. Tukitiimi oikoluki kirjani ja antoi siitä palautetta sekä jakoi kirjani ilosanomaa somessa. Yksinyrittäjänä itsensä ja palveluidensa promoaminen voi olla rankkaa työtä. Sen takia on todella arvokasta, että minulla on ympärilläni ihmisiä, jotka opastavat, kannustavat ja muistuttavat. Muistuttavat siitä, että tehtäväni on auttaa yrityksiä ja ihmisiä saavuttamaan tavoitteensa sosiaalista mediaa hyödyntäen. Tehtäväni on opastaa ja muistuttaa, että some on sun!

some on sun - lainaus Instagram
Olit sitten yrittäjä, työnhakija tai taiteilija – muista, että some on sun!

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median asiantuntija, jonka tehtävänä on auttaa ihmisiä sekä yrityksiä saamaan enemmän irti sosiaalisesta mediasta.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

zaki@zakisome.fi