Miten ottaa some-kanava tehokkaasti käyttöön?

Miten ottaa some-kanava tehokkaasti käyttöön?

Voit napata tämän artikkelin pääpointit katsomalla alla olevan videon:

On kaksi sosiaalisen median kanavaa, joista olin kiinnostunut ja joita halusin käyttää enemmän. Nämä kanavat olivat Twitter ja Snapchat. Olin ollut Twitterissä yli kolme vuotta, ennen kuin aloin saamaan siitä iloa ja hyötyä. Snapchatin kanssa meni ainakin vuosi, ennen kuin oikeasti aloin ymmärtämään, mistä tässä erityisesti nuorten suosimassa some-palvelussa on kyse.

En kannusta sinua ottamaan uutta some-kanavaa käyttöön vain sen takia että ”siellä nyt vaan pitää olla”. Tämä artikkeli on tarkoitettu sinulle, mikäli haluat ottaa uuden sosiaalisen median kanavan haltuun mahdollisimman sulavasti niin, että palvelun käytöstä tulee melko nopeasti sekä viihdyttävää että palkitsevaa.

Haluan esitellä sinulle tekniikan, jonka nimi on ”immersion learning” eli immersio-oppiminen. Sana ”immersion” tarkoittaa suomeksi ”upotuskastetta” eli melko pitkälti sitä, että hypätään saman tien syvään päähän. Viileään veteen on epämukavaa ja hidasta mennä sipsutellen, siksi sinne kannattaa ponkaista rohkeasti määrätietoisella loikalla! Seuraavaksi esittelen, miten tämä tehdään somessa.

Ota oppimisprojektille aikaa

Harvoja asioita tulee oppimaan, mikäli siihen käyttää aikaa alle tunnin viikossa. Sen takia immersio-oppimiseen kannattaa varata aikaa. Jos haluat esimerkiksi ottaa Twitterin haltuun, niin käytä yhden viikon ajan joka päivä siihen vähintään vartti. Tämä on kanavan ymmärtämisen kannalta selkeästi parempi vaihtoehto kuin vierailla siellä kerran puolessa vuodessa ja ihmetellä, että mistä tässä nyt oikein onkaan kyse.

Jokaiselle some-kanavalle on muodostunut oma kulttuuri: Twitterissä jakonappi (eli retweet) on monilla herkässä ja Instagramissa ei läheskään aina lueta päivityksessä olevaa tekstiä. Mitä enemmän vietät tietyssä some-palvelussa aikaa, sitä paremmin alat ymmärtämään sen kulttuuria. Kun sinulla alkaa viikon jälkeen olla ymmärrys siitä, miten valitsemassasi some-kanavassa on tapana toimia, rohkaistut todennäköisesti itsekin osallistumaan ja julkaisemaan enemmän.

Basaari
Ulkomailla on monesti erilainen kulttuuri kuin kotona. Myös jokaisella some-kanavalla on omanlaisensa kulttuuri, johon pääse parhaiten sisään seuraamalla muiden tapoja toimia siinä kanavassa, josta olet sillä hetkellä kiinnostunut.

Kun käytin Twitteriä noin kerran viikossa, se ei ollut yhtään palkitsevaa. Twiitteihini ei reagoitu ja olin ihan pihalla siitä, miten siellä tulisi toimia. Kun päätin hypätä syvään päähän ja rupesin käyttämään kanavaa päivittäin, sain aikaan hyviä keskusteluita sekä vierailijoita kotisivuilleni.

Pääpointti:

”Otetaan homma haltuun kerralla ja kunnolla”

Sosiaalinen media on sosiaalinen

Miten saada sosiaalisesta mediasta enemmän irti? Olemalla sosiaalinen! Seuraa useita eri tilejä, varsinkin niitä suosituimpia. Suosittuja some-tilejä seuraamalla saa hyvän kuvan siitä, mitä kyseinen kanava voi parhaimmillaan tarjota. Omalta osaltani tämä toimi sekä Twitterissä että Snapchatissa.

Monille some-kanaville löytyy omat listansa suositummista tileistä, joista voi sitten valita itselleen ne sopivimmat seurattavaksi. Alla muutamia linkkejä tähän liittyen:

Brandsome: tilastoi & analysoi suomalaisten ja Suomessa toimivien brändien sosiaalisen median näkyvyyttä. Sivulta voi aihekohtaisesti etsiä suosituimpien some-kanavien seuratuimmat tekijät.

Petter Parkkisenniemi on yhdessä muiden aktiivisten Twitter-käyttäjien kanssa koonnut Twitter-listan nimeltä ”Aloituspakkaus”, josta löytyy kätevästi yli 400 mielenkiintoista Twitter-tiliä seurattavaksi.

150 Snapchatin suurta suomalaista on lista, josta otin seurattavakseni yli 20 tiliä oppiakseni, miten Snapchatia voi ja kannattaa käyttää. Näin jälkikäteen voin sanoa, että se oli hyvä veto. Opin tämän avulla melko nopeasti kaikki kanavan kovimmat kikat.

Sosiaalisessa vastavuoroisuuden periaate on todella vahva. Niinpä uudesta some-kanavasta saa paljon enemmän irti, jos siellä aktiivisesti tykkää, kommentoi ja seuraa muita. Näin muut myös todennäköisemmin tykkäävät ja kommentoivat sinun julkaisujasi sekä osa saattaa seurata myös takasin. Jos ei ole valmis seuraamaan tai reagoimaan muiden päivityksiin, niin silloin suosittelen siirtymistä takaisin yksisuuntaisen median, kuten vaikkapa TV:n pariin.

Pääpointti

 ”Kiinnostu, niin kiinnostat”

Mikäli olet kiinnostunut ottamaan Twitterin haltuun, niin kannattaa lukea artikkeli 5 vinkkiä, joilla saat enemmän irti Twitteristä

Julkaise rohkeasti

Monesti sosiaalisessa mediassa palkitsevinta on se, kun onnistuu jakamaan hyödyllisiä päivityksiä tai herättämään hyvää keskustelua. Välillä on kiva saada kuulla, että jakamastani artikkelista on ollut kaverille hyötyä tai että julkaisemani kuva piristi some-tuttavani päivää. Näitä palkitsevia tilanteita ei kuitenkaan koskaan tule, jos ei julkaise. Niinpä kannustan tässäkin hyppäämään syvään päähän ja julkaisemaan joka päivä vähintään yhden päivityksen juuri siihen kanavaan, jonka haluaa ottaa haltuun. Niin julkaisemisesta alkaa pikkuhiljaa muodostumaan tapa ja samalla pääsee eroon myös ”julkaisukammosta”, jos sellainen vaivaa.

Mies pitää älypuhelinta kädessä
Julkaisukammo tarkoittaa sitä, että jännittää julkaista päivityksiä someen.

Julkaisukammo on monesti kanavakohtainen. Minulla on kaverina kokenut tubettaja, joka aikoinaan jännitti kovasti ensimmäistä twiittiään. Samaa toimii myös toisinpäin. Monet muissa kanavissa aktiivisesti päivityksiä julkaisevat kaverini ovat kuumotelleet ensimmäisen YouTube-videonsa julkaisua. Itselläni etukameralla kuvatut Snapchat-monologit jännittivät aluksi, kunnes säännöllisellä treenaamisella sain taklattua sen ”julkaisukammon” melkeinpä kokonaan.

”Mitä rohkeammin julkaisee, sitä enemmän se palkitsee”

Yhteenveto suunnitelmasta

  1. Päätä se kanava, jonka haluat ottaa tehokkaasti käyttöön.
  2. Päätä, että uppoudut sen kanavan opetteluun yhden viikon ajaksi.
  3. Käytä valitsemaasi some-kanavaa vähintään 15 minuuttia joka päivä.
  4. Seuraa monia tilejä. Erityisesti suosittuja tilejä.
  5. Tykkää ja kommentoi rohkeasti. Näitä toimintoja ei tarvitse säästellä, sillä ne eivät tule loppumaan kesken.
  6. Julkaise joka päivä vähintään yksi päivitys valitsemaasi some-kanavaan.

 

Mikäli haluat lisää käytännönläheisiä, aktivoivia ja ajankohtaisia ideoita markkinointiin sosiaalisessa mediassa, niin suosittelen liittymään Zakisomen sähköpostlistalle.

Liittyessäsi listalle, saat Some-mestarin kirjanmerkit -minioppaan, jossa esittelen parhaat nettisivut ja työkalut sosiaalisen median markkinointiin.

Some-mestarin kirjanmerkit

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median asiantuntija, jonka tehtävänä on auttaa ihmisiä sekä yrityksiä saamaan enemmän irti sosiaalisesta mediasta.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

zaki@zakisome.fi