Menesty somessa -kirjan arvostelu

Menesty somessa -kirjan arvostelu

Haluan antaa sinulle lukuvinkin kirjasta, joka hyödyttää niin somen vasta-alkajaa kuin ammattilaistakin. Melina Schmidtin ensimmäinen kirja Menesty somessa, 30 + 5 ideaa sisältömarkkinointiin on mainos- ja viestintätoimisto Schmidt Communicationsin perustajan kirjoittama some-opas, jossa sukelletaan sisällöntuotannon ihmeelliseen maailmaan. Vaikka kirja on kasattu erityisesti Instagram mielessä pitäen, monet sen vinkit sopivat lähes sellaisinaan myös muihin some-kanaviin. Läpinäkyvyyden kannalta on hyvä mainita, että sain kirjasta arvostelukappaleen.

Instagram on some-kanavista se kaikkein visuaalisin, ja Melina tietää sen. Katso vaikka Schmidt Communicationsin Instagram-tiliä! Paljon tyylikästä ja visuaaliselta anniltaan yhtenäistä kuvamateriaalia.  Tilin kuvia on luonnollisesti käytetty malliesimerkkinä kirjan kuvituksessa.

Kuva Menesty Somessa kirjan kirjoittajasta

Menesty somessa herätti paljon ideoita, joista ainakin osan tulen varmasti toteuttamaan. Tätä kirjaa lukiessa kannattaa pitää vierellään kynää ja paperia, sillä melkeinpä jokaisesta luvusta saa idean ainakin yhteen toteuttamiskelpoiseen Instagram-päivitykseen.

Seuraavaksi esittelen muutaman tiukan pointin kirjasta:

Persoonaa peliin!

Melina korostaa sitä, että sosiaalisessa mediassa persoonat ovat yrityksiä kiinnostavempia, ja tämä ajatus näkyy läpi kirjan. Olen Melinan kanssa tästä täysin samaa mieltä. On turha piiloutua firman logon taakse. Mieluummin näyttää henkilöt työn takana ja sitä kautta vahvistaa suhdetta yrityksen seuraajiin sekä asiakkaisiin.

Järjestä äänestys

Mitä paremmin tuntee seuraajansa, sitä helpompi heitä on palvella. Sen takia kannattaa esittää kysymyksiä tai järjestää vaikkapa äänestys!

”Aiheena voi olla puhdas mielipideäänestys, jossa rinnakkain asetellaan useampi tuote tai kokonaisuus – tavoitteena on löytää yleisön suosikki.”

neljä eri väristä pipoa instagramissa
Äänestyksillä voi selvittää, mitä yleisö haluaa ja arvostaa

Sisältökalenteri

Kirjasta saa parhaiten tehot irti, kun lähtee toteuttamaan sen mukana tulevaa sisältökalenteria. Sisältökalenteriin on liitetty todella kekseliäs ominaisuus, jonka avulla kirjan vinkkien pohjalta voi suunnitella some-päivitykset kuukaudeksi eteenpäin. Uskon vahvasti siihen, että kun ideat some-päivityksiin isketään saman tien kalenteriin, niin ne todennäköisemmin myös toteutetaan.

Teoria + käytännön vinkit = sitouttavampi some

Opas sisältää runsaasti näppäriä vinkkejä, joiden mukaan Instagram-päivityksiä on helppo lähteä toteuttamaan käytännössä. Vinkit todella toimivat, joten niitä kannattaa ottaa ylös, kun suunnittelee kirjaan kuuluvan sisältökalenterin täyttöä. Vinkkejä ei myöskään jätetä leijumaan ilmaan, vaan niiden tarkoitus on aina perusteltu. Miksi työpöytä kannattaa kuvata Instagramiin? Mitä järkeä on yrityksen alaan liittyvän meemin tehtailussa ja jakamisessa? Omaperäisimmilläkin vinkeillä on pointtinsa, joka saa tarttumaan toimeen aiempaa sitouttavamman some-tekemisen puolesta.

Voin lämpimästi suositella Menesty somessa -kirjaa kaikille, joita kiinnostaa tuottaa sitouttavaa sisältö someen ja etenkin Instagramiin.

Kirjaan voi tutustua tarkemmin täällä

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median asiantuntija, jonka tehtävänä on auttaa ihmisiä sekä yrityksiä saamaan enemmän irti sosiaalisesta mediasta.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

zaki@zakisome.fi