Kaksi inspiroivaa yrittäjää Facebookissa

Kaksi inspiroivaa yrittäjää Facebookissa

Haluan esitellä sinulle kaksi yrittäjää, jotka ovat omalla Facebook-viestinnällään tehneet minuun suuren vaikutuksen. Uskon, että näyttämällä muiden yrittäjien toimivia toimintamalleja sinäkin voit oppia hyödyntämään Facebookin huikeita markkinointimahdollisuuksia.

Saanen esitellä Maxin Kalan ja Urheiluhieroja Joel Hakalan!

Tässä artikkelissa käyn läpi, mitä asioita he tekevät erityisen hyvin omassa Facebook-markkinoinnissaan.

Maxin kala

Törmäsin ensimmäisen kerran Maxin Kalaan eräänä sunnuntaiaamuna lukiessani Hesaria. Lehdessä oli artikkeli, jossa kerrottiin 26-vuotiaasta Maxista, joka oli kyllästyttyään kalatiskien antimiin päättänyt perustaa kalakaupan. Artikkelissa sanottiin, että ”Maxin Kalan Facebook-sivulla käy kova kuhina”, joten päätin itsekin käydä ihmettelemässä, että mikä siellä on meininki.

Huomasin pian että totta tosiaan! Facebook-sivulla tapahtuu paljon hyviä juttuja: Max jakaa vinkkejä, reseptejä ja kertoo melkein joka päivä, mitä kalaa on tarjolla. Asiakkaat kiittävät, kehuvat, kysyvät hyviä kysymyksiä ja uhkaavat tulla ostoksille.

Maxista paistaa läpi intohimo tuoretta ja laadukasta kalaa kohtaan. Hänen päivityksiään kommentoivista ihmisistä taas jää sellainen kuva, että asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä sekä kaupan kalaan että palveluun. Tästä minulle tulee sivustaseuraajana sellainen olo, että ehkä minunkin pitäisi raahautua Espooseen (Maxin Kala sijaitsee siellä) ja kokea tämä homma ihan itse!

Seuraavaksi haluan mennä yksityiskohtiin. Mitkä seikat sitten tekevät Maxin Kalan Facebook-sivusta niin hyvän?

1. Perusasiat kunnossa

Sivuilta löytyy sekä logo että kansikuva, joissa molemmissa on laitettu persoonaa likoon. Sivuilla on myös selkeästi esillä aukioloajat sekä yhteystiedot (puhelinnumero, osoite, kotisivut).

Maxin Kalan Facebook-sivun mobiilinäkymä
Maxin Kalan Facebook-sivu näyttää luonnollisesti hyvältä myös älypuhelimella selattuna.

2. Social proof

Maxin Kalan Facebook-sivulla on runsaasti asiakkailta ansaittuja näyttöjä ja todisteita (social proof), joiden avulla myös ulkopuolisen on helppo vakuuttua siitä, että Maxin Kala osaa asiansa. Ensinnäkin sivun ylälaidassa näkyy, että sivun kaikkien arvostelujen keskiarvo on pyöristettynä viisi tähteä. Kun perkaan näitä arvosteluita hiukan tarkemmin, pääsen näkemään, että sivu on saanut tähän mennessä 183 viiden tähden arvostelua ja 5 neljän tähden arvostelua. Täytyy sanoa, että melko vaikuttavat tilastot!

Maxin Kalan Facebook-sivun arvostelut
Maxin Kala on kerännyt paljon positiivisia arvosteluja.

Selailemalla sivun päivityksiin tulleita kommentteja voi melko nopeasti tehdä johtopäätelmän siitä, että kala on herkullista ja asiakkaat ovat tyytyväisä. Kannattaa esimerkiksi katsoa läpi tämän päivityksen kommentit, jossa Max tekee välitilinpäätöksen ja kiittää asiakkaitaan kaupan ensimmäisestä puolesta vuodesta. Sieltä löytyy paljon iloa, tsemppiä ja kiitosta. Myös Facebook-tykkääjämäärä on eräänlainen social proof. On melko vaikuttava saavutus, että vähän yli puoli vuotta pystyssä ollut kalakauppa Espoossa on onnistunut keräämään yli 7 300 Facebook-tykkääjää.

3. Asiakaspalvelu

Facebook-sivu on mainio väline asiakaspalveluun ja se on erityisesti huomattavissa Maxin Kalan sivulla. Asiakkaiden kysymyksiin vastataan, koskivat ne sitten kissakalan uhanalaisuutta tai villikalapihvien gluteenittomuutta. Facebookin mukaan sivun tyypillinen vastausaika on tunnin kuluessa, minkä voisi kuvitella riittävän myös hätäisemmille asiakkaille. Asiakaspalvelu on niin isossa roolissa Maxin Kalan tekemisessä, että jopa Facebook-sivun ainoa toimintokutsunappi on pyhitetty siihen, että sitä klikkaamalla voi aloittaa kaupan kanssa yksityisen Facebook-keskustelun.

Maxin Kala on malliesimerkki siitä, että intohimo, laadukkaat tuotteet ja omistautunut asiakaspalvelu tekevät Facebook-viestinnästä melko vaivatonta. Pelkästä tekstistä koostuvat listat päivän kalatarjonnasta keräävät satoja tykkäyksiä ja ylistäviä kommentteja satelee sivulle säännölliseen tahtiin.

Urheiluhieroja Joel Hakala / Eroonjumeista.fi

Urheiluhierojien pieniä sivuja löytyy Facebookista melko paljon. Yleensä sivuilla on tykkääjiä noin 200-700 ja päivitykset eivät useinkaan kerää sen suurempaa huomiota. Löytyy kuitenkin yksi urheiluhieroja Ruskon pienestä kunnasta, joka on onnistunut kasvattamaan melkoisen seuraajajoukon. Tämän kaverin nimi on Joel Hakala.

Huomioitavaa: Siinä vaiheessa, kun tämän artikkelin kirjoittaminen oli vielä kesken, Joel meni ja muutti Facebook-sivun nimeksi Eroonjumeista.fi. Hyvin perustellut syyt nimenvaihdokseen löytyvät tältä videolta. Vaikka nimi on muuttunut, jatkan tämän artikkelin osalta vanhan nimen käyttämistä, koska se oli sympaattinen nimi ja ihmiset haluavat yksilöihin perustuvia sankaritarinoita.

Urheiluhieroja Joel Hakalan Facebook-sivuilla on yli 28 000 tykkääjää ja hänen suosituin päivityksensä on kerännyt yli puoli miljoonaa näyttökertaa! Maxin Kalan tavoin hän on saanut vetoapua myös perinteisen median puolelta. Iltalehti noteerasi Joelin tekemiset heidän hartiajumia käsittelevässä artikkelissaan.

Seuraavaksi käyn läpi kolme seikkaa, jotka tekevät Urheiluhieroja Joel Hakalan (Eroonjumeista.fi) sivuista toimivat ja suositut.

1. Videoiden käyttäminen

Harvat pienyrittäjät panostavat videoihin, joten ne tarjoavat mainion mahdollisuuden erottautua muista saman alan tekijöistä. Tämä pätee etenkin silloin, kun videot on tehty kunnolla.

Joelin videot ovat simppeleitä, mutta samalla sopivan ammattimaisia. Ne menevät suoraan asiaan ja ratkaisevat asiakkaiden yleisimpiä ongelmia liittyen kehon jumeihin ja näiden avaamiseen. Joel on sulava esiintyjä, joka osaa opettaa asiansa.

Tässä on linkki Joelin suosituimpaan Facebook-videoon, joka on kerännyt yli 600 000 näyttökertaa ja yli 4600 jakoa.

2. Videoihin panostaminen

Nykyään ei enää riitä, että tuottaa videoita vain videoiden vuoksi. Niihin on panostettava. Urheiluhieroja Joel Hakalan Facebook-sivuille on julkaistu tähän mennessä 60 videota, joissa jokaisessa on tekstitys. Tekstityksiin on hyvä panostaa, sillä muutamien lähteiden mukaan jopa 85 % Facebookin videokatseluista tapahtuu ilman ääniä.

Sivun tuoreimmista videoista suurimmalle osalle on myös erikseen tehty Eroonjumeista.fi -brändin mukainen esikatselukuva, joka houkuttelee klikkaamaan videon auki sekä luo yhtenäistä ja ammattimaista mielikuvaa yrityksestä.

Kuva eroonjumeista Facebook-sivun videogalleriasta
Tässä kuvakaappaus Facebook-sivun videogalleriasta. Kaikkien videoiden esikatselukuvissa toistuu tyylikkäästi liila, valkoinen ja punainen väri sekä tietty fontti.

3. Tägää kaveri!

Joel selvästi tietää, mikä saa viestin leviämään Facebookissa. Yksi melko yleinen keino saada some-päivitykselle lisää näkyvyyttä on pyytä ihmisiä merkitsemään eli tägämään kavereita kommentteihin. Näin merkityille kaverille lähtee ilmoitus tästä päivityksestä ja samalla tämä kommentointi voi nostaa kyseisen päivityksen myös merkitsijän/merkityn henkilön Facebook-kavereiden uutissyötteeseen. Monesti se menee niin, että mitä enemmän päivitys kerää kommentteja, sitä enemmän Facebook näyttää sitä ihmisten uutissyötteessä.

Alla muutama esimerkki Joelin käyttämistä toimintakehoitteista, joilla kannustetaan ihmisiä tägäämään kavereitaan:

  • Tägää tähän kaveri, joka valittelee polviaan.
  • Tägää tähän kaveri, joka tarttis vähän mielialan kohotusta arkeen 😉
  • Tägää tähän kaverisi jolle haluat vihjata, että hänellä saattaisi olla “löysät” pakarat 😉
Eronnjumeista Facebook avaa ranka video
Tässä yksi Joelin suosituista videoista, joka on kerännyt 50 kommenttia ja yli 180 jakoa. Katso video tästä

Mikä näitä Facebook-sivuja yhdistää?

Molemmat yrittäjät julkaisevat päivityksiä säännöllisesti ja laittavat persoonaa likoon. Max tekee sen teksteillä, kun taas Joel on keskittynyt videoihin. Molemmilta Facebook-sivuilta välittyy aito intohimo omaa alaa kohtaan sekä valmius auttaa asiakkaita. Kummallakin sivulla perusasiat ovat hyvin paikoillaan ja päivitysten kommentit sekä sivujen arvostelut luovat yrityksistä erittäin positiivista mielikuvaa.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan, miten näiden yrittäjien matka jatkuu. Toivottavasti ehdin tämän kesän aikana poikkeamaan Maxin Kalassa ja nappaamaan sieltä mukaani tuoreita merenherkkuja. Tätä artikkelia kirjoittaessa nimittäin vesi herahti kielelle.

Mikäli haluat lisää käytännönläheisiä, aktivoivia ja ajankohtaisia ideoita markkinointiin sosiaalisessa mediassa,  suosittelen liittymään Zakisomen sähköpostilistalle.

Liittyessäsi listalle saat Some-mestarin kirjanmerkit -minioppaan, jossa esittelen ne nettisivut ja sovellukset, joita käytän some-markkinoinnissa.

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median asiantuntija, jonka tehtävänä on auttaa ihmisiä sekä yrityksiä saamaan enemmän irti sosiaalisesta mediasta.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

zaki@zakisome.fi