Ilo irti Facebook-ryhmistä: helpotusta ja hauskuutta elämään

Ilo irti Facebook-ryhmistä: helpotusta ja hauskuutta elämään

Tämä artikkeli on omistettu kaikille heille, jotka haluavat ymmärtää, mistä sosiaalisessa mediassa on pohjimmiltaan kysymys. Sosiaalisessa mediassa on kysymys ihmisistä ja heidän kanssaan viestimisestä. Tänä päivänä parhaita paikkoja keskustella aiheesta kuin aiheesta ovat Facebook-ryhmät. Niissä voi keskittyä puhumaan itseään kiinnostavista asioista ilman, että tarvitsee kuumotella, mitä ne 50-3000 Facebook-kaveria oikein ajattelevatkaan minusta, kun julkaisen tämän tai kommentoin tuohon.

Facebook-ryhmiä on joka lähtöön. On kirppisryhmiä, Pokemon Go -ryhmiä, yrittäjäryhmiä, äitien vertaistukiryhmiä jne. Monet näistä ryhmistä ovat julkisia eli kuka vaan voi löytää ne Facebookin hakutoiminnolla ja sen jälkeen liittyä niihin.

Action point: Etsi kiinnostavia Facebook-ryhmiä ja liity niihin.

Facebookin ryhmä valikko
Ryhmiä löytää helposti Facebookin hakutoiminnolla.

Mihin Facebook-ryhmiin kannattaa liittyä?

Mihin Facebook-ryhmiin kannattaa liittyä? Se riippuu tavoitteistasi. Mikäli haluat löytää töitä, niin suosittelen tutkailemaan ”Hae töitä – verkostoidu – ilmoita työpaikoista – somerekry”-ryhmää. Kun haet yritykseesi uusia työntekijöitä, niin tuo sama ryhmä palvelee sinua myös silloinkin. Haluatko tutustua uusiin ihmisiin ja kehittää sosiaalisia taitojasi? Siihenkin on oma Sosiaaliset taidot-ryhmä, jossa käydään hyvää keskustelua muun muassa itsevarmuudesta, ihmissuhteista sekä siitä, miten ne liittyvät toisiinsa.

Ryhmiä on hyvä valita erityisesti työn, harrastusten, elämäntilanteen sekä tavoitteiden perusteella. Alla on lista julkisista Facebook-ryhmistä, joista olen itse saanut eniten iloa:

Yhteisömanagerit: täällä yhteisö- ja somemanagerit keskustelevat viestinnästä, sosiaalisesta mediasta sekä auttavat toisiaan teknisten pulmien kanssa. Ryhmän erikoisuutena on #CMADFI-lounaat, joita järjestetään ympäri suomen aina joka kuukauden neljäs maanantai. Itse olen osallistunut lounaalle kerran vierailijana ja kerran järjestäjänä. Nyt syyskuussa isännöin toista kertaa Helsingin #CMADFI-lounasta. Tervetuloa lounastamaan kanssamme!

Tavoitteellinen bloggaaminen: avaa keskustelu bloggaamiseen liittyvistä ongelmistasi, ideoistasi, murheistasi ja vinkeistäsi. Tehdään yhdessä blogeistamme parempia.

B2B-markkinointi: ryhmä on suunnattu kaikille alan ammattilaisille tai siitä kiinnostuneille, jotka haluavat jakaa kokemuksia, tietoa ja kasvaa paremmiksi markkinoijiksi.

Someduunarit: tässä ryhmässä toisiaan auttavat ja sparrailevat suomen kovimmat some-ammattilaiset.

Yrittäjät: tämä on SE Facebookin yrittäjä-ryhmä, joka ei ole pelkkä mainosten tuputtamisella täytetty ilmoitustaulu. Täällä yrittäjät oikeasti auttavat toisiaan.

Mitä sitten, kun olen liittynyt Facebook-ryhmään?

Ryhmään liityttäessä, sinut täytyy hyväksyä jonkun ryhmän jäsenen toimesta. Monesti tämä hyväksyminen tapahtuu melko sukkelaan ja sitten olet ryhmän jäsen! Seuraavaksi kannattaa tutustu ryhmän sääntöihin. Ne ovat usein esillä joko ryhmän seinällä kiinnitettynä päivityksenä tai ryhmän kuvauksessa.

Ryhmän kuvaus löytyy tietokoneella Facebook-ryhmän oikeasta laidasta ja mobiililaitteella tietoja-välilehden takaa.

Monissa ryhmissä on esittelyketju, jossa voi kertoa itsestään, taustoistaan ja tavoitteistaan. Kuten kasvotusten, myös sosiaalisessa mediassa on kohteliasta esitellä itsensä. Hyvällä tuurilla oma esittely voi vakuuttaa ihmisest siitä, että sinun kanssa kannattaa olla aktiivisemmin tekemissä joko kaverina, asiakkaana tai vaikkapa yhteistyökumppanina!

B2B-markkinointiryhmän esittelyketju
B2B-markkinointiryhmän esittelyketju, joka on kerännyt tähän mennessä yli 50 esittelyä!

Sosiaalinen media on täynnä mahdollisuuksia, kuten myös Facebook-ryhmät. Nämä ryhmät ovat yhteisöjä, joissa on usein rento ja avulias meininki. Kannustan siis sinua rohkeasti hyppäämään mukaan nauttimaan sosiaalisen median suolasta: hyvistä keskusteluista!

Olen julkaisemassa tämän syksyn aikana äänikirjan nimeltä Some-SuperStar. Kirja tulee sisältämään käytännönläheisiä ideoita, ajatusmalleja sekä toimintatapoja, joilla tulet varmasti saamaan enemmän irti sosiaalisessa mediasta. Suosittelen liittymään kirjan odotuslistalle. Näin pääset vaikuttamaan kirjan sisältöön ja saat ensimmäisenä kuulla kirjan julkaisusta.

Liittyessäsi odotuslistalle pääset katsomaan vähän päälle viisi minuuttia kestävän videon, jossa kerron kolme kovaa ajatusmallia rohkeampaan somettamiseen.

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median asiantuntija, jonka tehtävänä on auttaa ihmisiä sekä yrityksiä saamaan enemmän irti sosiaalisesta mediasta.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

[email protected]