Olen ollut mukana Jokerit FC:n toiminnassa vuoden 2012 lopusta lähtien. Ensiksi edustusjoukkueen pelaajana ja vuoden 2015 keväästä hallituksen jäsenenä. Tällä hetkellä hallitustoiminnan lisäksi vedän joukkueen some-viestintää ja pelaan Jokerit FC:n kakkosjoukkueessa.
Jokerit FC on perustettu tammikuussa 2012 tavoitteena tuoda Jokerihenkisiä ihmisiä yhteen jalkapallokentille sekä niiden reunalle. Joukkueen tavoitteena on nousta tulevaisuudessa Suomen jalkapallon pääsarjaan ja tarjota seuran kannattajille unohtumattomia elämyksiä sekä lähteä kehittämään suomalaista jalkapalloa aina junioreista lähtien.
Lue: Jokerit FC:n tarina
Liittyessäni seuran hallitukseen lähdin viemään seuran markkinointia ammattimaisempaan suuntaan menetelmin, joita avaan teille tässä artikkelissa. Tämän tekstin tarkoituksena on opastaa ja inspiroida rajatuilla resursseilla toimivia seuroja sekä urheilujoukkueita tekemään toimivaa markkinointia sekä omaksi että muiden iloksi.
Lähtöasetelma
Tammikuuhun 2015 saakka Jokerit FC:n markkinointi sosiaalisessa mediassa oli pyörinyt kohtuullisen hyvin etenkin, kun ottaa huomioon, että sitä ei oltu pahemmin strategisesti suunniteltu. Vapaaehtoisvoimin otteluista on kuvattu videokoosteita YouTubeen ja raportoitu livenä Twitteriin. Facebook-tykkääjiäkin 5.divarin futisjoukkueella oli kiitettävästi päälle 1600.
Mikä tässä sitten vaati kehittämistä?
Jokerit FC tarvitsi selkeämmän visuaalisen ulkoasun, tehokkaamman tavan tuottaa sisältöä sekä juuri sellaista sisältöä, joka toisi pelaajat tutuksi kannattajille ja sitä kautta vahvistaisi yhteisöllisyyttä seuran ympärillä. Seuraavaksi lähden kohta kohdalta esittämään, miten näihin tavoitteesin päästiin.
Yhtenäinen ulkoasu
Jokerit FC kaipasi yhtenäistä selkeää ulkoasua, jota voisi sitten tehokkaasti toistaa visuaalisessa viestinnässä, kuten videoissa ja kansikuvissa. Tähän saakka jokainen kansikuva oli ollut erillinen taideteos, eikä yhtenäistä linjaa ollut. Sama ongelma vaivasi YouTube-videoita. Tekstien värit, fontit ja sijoittelut vaihtelivat melkeinpä joka videossa. Vaihteleva linja ei ole tyylikästä eikä tehokasta, joten tähän oli tehtävä muutos.
Tein Jokerit FC:lle sosiaalisen median strategian, josta yksi sivu oli omistettu graafiselle ohjeistukselle:
Jokerit FC:n nettisivut, Some-profiilit sekä YouTube-videot ovat melko pitkälti noudattaneet graafista ohjeistusta sen julkaisemisen jälkeen. Erityisesti ohjeistus helpotti kansikuvien tekemistä. Tavoitteena kaudelle 2015 oli se, että jokaiselle ottelulle tehdään oma kansikuva, joka laitetaan sekä ottelun Facebook-tapahtuman kansikuvaksi että Jokerit FC:n Facebook-sivujen kansikuvaksi muutama päivä ennen peliä.
Jokaiselle ottelutapahtumalle on nykyään helppo ja nopea tehdä tyylikäs Jokerit FC:n graafista ohjeistusta noudattava kansikuva, kun sen on kerran kunnolla suunnitellut. Käytän tätä samaa asettelua edelleen. Avaan Photoshop-kuvankäsittelyohjelmalla alkuperäisen projektitiedoston ja muutan sieltä pari elementtiä vastustajasta riippuen ja uusi kansikuva on valmis parhaimmillaan alle viidessä minuutissa. Suosittelen!
Jokerit FC:n pelaajat tutuksi
Kaudella 2015 päädyttiin toteuttamaan kaksi toimenpidettä, joilla tehdään Jokereiden pelaajia tutuiksi toisilleen sekä kannattajille. Ensimmäinen konsti oli kuvata Preseason-video, jonka tarkoituksena oli näyttää, että Jokerit FC on treenannut talvella ja lähtee tosissaan tavoittelemaan nousua neloseen. Otin Panasonicin DV-kameran mukaan pariin treeneihin ja yhteen matsiin, joissa kuvasin pelaamista, treenausta ja fiilistelyä. Yhteensä materiaalia tarttui nauhalle noin tunnin verran.
Pyysin ystävääni Oskaria tekemään videoon musiikit. Annoin hänelle pari biisiä malliksi ja sanoin, että ”voisitko säveltää ja tuottaa jotain ton tyyppistä?”. Oskari teki videoon täydellisesti sopivan biisin, jonka ansiosta ei tarvinnut huolehtia musiikkien tekijänoikeuksista. Editoin videon Adobe Premiere Pro:lla ja lopullinen versio videosta julkaistiin sekä YouTubeen että Facebookiin, joista jälkimmäisessä se keräsi yhdessä vuorokaudessa yli 5000 katsomiskertaa!
Katso: Jokerit FC Preseason-video 2015
Toinen tapa tehdä pelaajia tutuksi yleisölle, oli Facebookiin julkaistavat pelaajaesittelyt. Kerran viikossa Facebook-sivuille julkaistiin päivitys, jossa esiteltiin yksi tai kaksi pelaajaa. Kaksi pelaaja esiteltiin kerrallaan, jos kyseessä oli veljespari, joita Jokereissa pelasi kaudella 2015 jopa kolme! Pelaajaesittelyitä varten suunniteltiin kysymyspatteri, joka lähetettiin esiteltävälle pelaajalle hyvissä ajoin ennen päivityksen suunniteltua julkaisupäivää. Samaan aikaan kyselin muilta joukkuekavereilta kommentteja kyseisestä pelaajasta, näin esittelyyn saatiin mukaan hauskoja tarinoita ja rohkaisevia kehuja.
Katso esimerkki pelaajaesittelystä
Ottelutapahtuma
Ottelutapahtumassa on kolme erillistä vaihetta:
- Ennen ottelua
- Ottelun aikana
- Ottelun jälkeen
Ennen ottelua julkaistaan Facebook-tapahtuma ja vaihdetaan Facebookiin kansikuva, joka markkinoi kyseistä ottelua. Ottelun Facebook-tapahtumaan kutsutaan ihmisiä fiiliksen mukaan. Yleensä tapahtumaan kutsutaan ainakin ne henkilöt, jotka ovat olleet aiemmissa tapahtumissa. Tapahtuma jaetaan Facebookissa kaksi kertaa: silloin kun tapahtuma tehdään Facebookiin ja aamulla itse pelipäivänä. Viime aikoina pelipäivän päivitykseen on lisätty mukaan joukkueen kokoonpano ihmisten iloksi.
Ottelun aikana pelistä päivitetään liveraporttia Jokerit FC:n Twitter-tilillä. Joskus sen hoidan minä, toisinaan kannattajat hoitavat ottelusta twiittaamisen seurantunnuksilla (kiitti Nipe!). Monesti otteluista pyritään saamaan myös vähintään yksi Instagram-päivitys ilmoille. Joko se on ”behind the scenes”-kuva pukukopista tai fiilistelykuva kentänlaidalta. Ottelutapahtumissa jaetaan myös printattuja otteluohjelmia, joissa esitellään mm. joukkueiden kokoonpanot, sarjataulukko, yhteistyökumppanit sekä tietenkin seuran some-linkit.
Ottelun jälkeen tulos ilmoitetaan Facebookissa. Tässä päivityksessä mainitaan yleensä maalintekijät sekä seuraavan ottelun ajankohta. Tulospäivitys tehdään monesti älypuhelimella paikan päältä mahdollisimman pian ottelun päättymisen jälkeen. Viime kaudella suurimmasta osasta otteluista saatiin myös maalikoostevideo YouTubeen. Tällä kaudella siihen ei ole valitettavasti riittänyt käsiä.
Mikäli sinulla on kiinnostusta osallistua Jokerit FC:n toimintaan kuvaamalla/editoimalla maalikoostevideoita, niin laita minulle viestiä somessa tai sähköpostitse. Tässä on oiva mahdollisuus saada arvokasta kokemusta sekä hyvät referenssit!
Roolitus ja sisäinen viestintä
Kuka hoitaa ja mitä? Jokerit FC:n viestinnästä vastaa useampi henkilö, joten some-strategiaan oli kirjattava jokaisen työtehtävät, jotta hommat tulee tehtyä ja vältetään päällekkäinen työskentely. Some-strategiassa työt on melko tasaisesti jaettu Jokerit FC:n some-tiimin kesken. Some-tiimiin kuuluvat myös henkilöt, jotka päivittävät Jokerit FC:n nettisivuja sekä tuottavat sinne sisältöä. Julkaisujen sisällöistä ja aikatauluista sovitaan tarvittaessa some-tiimin omassa Facebook-chatissa.
Lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa
Jokerit FC:n sosiaalisen median strategia on jaettu kaikille pelaajille ja taustahenkilöille. Näin heillä on tiedossa, miten juuri he voivat lisätä joukkueen näkyvyyttä omalla toiminnallaan sosiaalisessa mediassa.
Tärkeimmille päivityksille on hyvä hankkia lisänäkyvyyttä maksetuilla Facebook-mainoksilla. Kaudella 2015 maksullista mainontaa tehtiin neljälle eri Facebook-päivitykselle. Mainosbudjetti oli 5-20 euroa per päivitys. Kauden ensimmäiset mainoseurot menivät siihen, että Preseason-video sekä mainio videoklippi Jokerit FC – HIFK/2 Regions Cup -ottelun jälkitunnelmista pääsivät muutaman tuhannen silmäparin eteen. Näiden videoiden lisäksi Facebook-mainontaa tehtiin myös kannattajatuotteita markkinoivalle päivitykselle sekä Facebook-arvonnalle. Näille päivityksille mainonnalla oli tärkeä rooli, sillä kannattajatuotteita haluttiin luonnollisesti saada kaupaksi ja arvontaan oli hyvä saada mahdollisimman paljon osallistujia.
Hashtagit
Mitä some-strategia olisi ilman taktisia hashtagejä? Jokereiden some-strategiaan on selvitetty ja kirjattu etukäteen sopivimmat hashtagit jalkapalloon liittyen. Twitterissä ne ovat #Suomifutis, #SuomenCup ja #Lutuuri. Luonnollisesti joukkueelle on valittu myös omia hashtageja, joista tärkein on #JokeritFC. Kyseinen hashtag kokoaa alleen melko pitkälti kaikki joukkueesta julkaistut Instagram-kuvat. Alun perin ”viralliseksi hashtagiksi” kaavailtiin joukkueen nimen lyhennyksen mukaisesti #JFC, mutta samalla häsällä julkaistaan someen niin paljon muuta aiheeseen liittymätöntä, että se idea päätettiin sivuuttaa.
Ottelutapahtumista julkaistaan Instagramiin ja Twitteriin päivityksiä myös muilla hashtägeillä tilanteesta riippuen. Esimerkkejä näistä on sarjatasoon viittaava #Vitonen ja nousutavoitteeseen liittyvä #Neloseen. Myös muutamat pelaajat ovat saaneet omia hashtageja, mutta ainoa vankempaa suosiota kerännyt hashtagi on Jokereiden kaikkien aikojen maalitykki Atte Uiskamoon viittaava #AU7.
Tänä kesänä järjestettiin ensimmäistä kertaa Jokerit FC Cup, jossa kannattajien joukkueet ottivat turnauksessa mittaa molemmista JFC:n joukkueista. Tälle tapahtumalle luonnollisesti lanseerattiin oma hashtag #JFCCUP.
Mitä muuta?
Jokerit FC:n markkinointiin kuuluu monia elementtejä, joita kaikkia ei millään saa mahdutettua tähän yhteen ylipitkään artikkeliin. Kaudelle 2016 Jokereille perustettiin oma Mailchimp-tili, jolla voidaan lähettää joukkueen jäsenille (sekä pelaajille että kannattajille) jäsenkirje sähköpostitse ainakin neljä kertaa vuodessa. Tämän toteuttaminen on sekä ilmaista että yllättävän vaivatonta. Suosittelen jäsen/uutiskirjeen käyttämistä myös muille seuroille.
Livelähetyksiä on kokeiltu pariin otteeseen. Alkuvuoden jännittävästä Suomen Cup -ottelusta FC SUMU/77:aa vastaan lähetettiin Periscope-lähetys, joka keräsi yhteensä yli 200 katsojaa. Facebook-livelähetystä kokeiltiin ensimmäistä kertaa Jokerit FC Cupissa, josta välitettiin tunnelmaa turnauksen alusta sekä pokaalin nostosta. Pitkien livelähetyksien lähettäminen otteluista on haastavaa, jos kamerakännykälle ei ole jalustaa. Myös motivaation kerääminen koko ottelun livekuvaamiseen voi olla haastavaa, jos yleisö on pieni.
Suosittelen livelähetysten kokeilemista mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Olen pannut merkille, että hyvä tapa yhdistää kannattajia ja pelaajia on lähettää livelähetystä pukukoppitunnelmista voitokkaan ottelun jälkeen. Tämä on sellaista ”behind the scenes”-materiaalia, jota kannattajat varmasti osaavat arvostaa.
Yhteenveto
Tässä oli esiteltynä monia juttuja esimerkkien kera, joista on toivottavasti teille hyötyä. Urheiluseuran markkinointi on monipuolista ja mukavaa hommaa, jossa on hyvä pyrkiä jatkuvasti kehittymään. Uskon vahvasti, että yritykset voivat ottaa mallia urheiluseurojen markkinoinnista ja sama toisinpäin. Pelaajaesittely voisi yhtä hyvin olla työntekijäesittely ja urheiluseuroillakin oisi hyvä olla monien yritysten suosima uutiskirje.
Eräs tärkeimmistä syistä, miksi olen mukana markkinoimassa Jokerit FC:tä on se, että haluan tehdä Jokereiden markkinointiviestinnästä niin hyvää, että muut seurat voivat ottaa siitä mallia. Edelleen ollaan matkalla kohti parempaa tekemistä, mutta kyllä tässä on paljon tehty asioita sen verran hyvin, että niistä täytyi tämä artikkeli raapustaa.