Avoin fanikirje Vai-kolle

Avoin fanikirje Vai-kolle

Some-markkinoinnin ystävänä mieltäni lämmittää se, kun näen jonkin brändin tekevän tyylikästä ja todennäköisesti toimivaa markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tässä postauksessa haluan hehkuttaa yhtä tällaista brändiä ja kerron, mitä he mielestäni tekevät todella hyvin. Sinäkin voit halutessasi ottaa heistä oppia!

Teen heti alussa selväksi, että minulla ei ole mitään siteitä/suhteita Vai-koon. Satun vain omistamaan yhden Vai-ko pipon ja seuraan kyseistä kotimaista vaatemerkkiä sekä Facebookissa että Instagramissa. Seuratessani Vai-koa sosiaalisessa mediassa, olen saanut ihastella heidän terävää markkinointia, jota lähden avaamaan seuraavaksi.

Ensimmäisenä haluan hehkuttaa vaatemerkin moderneja ja tyylikkäitä nettisivuja. Sivut ovat mobiiliresponsiiviset eli ne toimivat moitteettomasti ja näyttävät hyvältä älypuhelimen näytöllä. Etusivulla asiat on esitetty oikeaoppisesti tärkeysjärjestyksessä ylhäältä alaspäin. Sivulta tulee melko nopeasti ilmi kolme kovaa syytä, miksi juuri Vai-kon tuotteita kannattaa lisätä ostoskoriin. “Kolme” on maaginen lukumäärä, mitä tulee markkinointiin ja sen voimaa on selkeästi tässä hyödynnetty. Vai-kon kohdalla nämä kolme kovaa syytä ovat:

  1. Merino Wool
  2. Made in Finland
  3. Giving back

Lue: Miksi kolmonen on markkinoinnin maaginen luku?

Vai-kon nettisivuilla sosiaalinen media on hyvin läsnä. Heidän raikkaita kuvia sisältävä Instagram-syöte on liitetty sulavaksi osaksi etusivua. Instagram-syötteen yläpuolella on teksti “Be part of the journey #Vaikoclothing”, joka kannustaa ihmisiä jakamaan omia kuviaan yrityksen brändätyllä hashtagilla. Tällä hetkellä Instagramista löytyy kyseisellä hashtagillä merkittyjä kuvia jopa 677 kappaletta. Ei hassummin! Linkit Vai-kon Facebook ja Instagram-profiileihin löytyvät nettisivujen alaosasta ja klikatessa ne avautuvat uudelle välilehdelle. Tämä pieni yksityiskohta on olennaista muistaa, sillä ostokset tehdään lopulta nettisivuilla eikä somessa. Niinpä ihmisiä ei saa ohjata pois nettisivuilta, ei edes omiin some-profiileihin. Markkinoijan näkökulmasta nettisivujen vakuuttavin yksityiskohta on silloin tällöin vasempaan alakulmaan pomppaava ilmoitus, jossa kerrotaan, että tietty tuote on juuri ostettu Vai-kon verkkokaupasta. Tämä oli ainakin minulle uusi luova tapa tuoda esille, että “myös muut ostavat meiltä, niin mikset sinäkin?”.

Nettisivun alakulmaan tuli ilmoitus, että joku Norjassa osti pipon! #SocialProof
Nettisivun alakulmaan tuli ilmoitus, että joku Norjassa osti pipon! #SocialProof
Näin hienoja kuvia löytyy Vai-kon Instagram-tililtä!
Näin hienoja kuvia löytyy Vai-kon Instagram-tililtä

Instagramissa Vai-ko julkaisee säännöllisesti luontokuvia, joissa heidän tuotteet jäävät sopivalla tavalla sivuosaan. Kuvat ovat erittäin hienoja, tunnelmallisia ja niistä välittyy positiivinen fiilis. Kun vaatemerkki onnistuu välittämään seuraajilleen tarpeeksi positiviisia mielikuvia ja fiiliksiä, niin ei niitä tuotteitakaan välttämättä tarvitse liikaa tyrkyttää, että ne menevät kaupaksi. Vai-kon Instagramissa kuvamateriaali pysyy melko yhtenäisenä, niin myös Facebookin ja nettisivujen puolella. Suomen luonto on pääroolissa, mutta myös iloisia ihmisiä, koiria ja tietenkin pipoja on menossa mukana.

Facebookin puolella meininki on hiukan kaupallisempaa ja se on vain hyvä asia. Instagram on ensisijaisesti inspiroiva kanava, kun taas Facebook on monipuolinen ja tehokas markkinointialusta. Vai-kon Facebook-päivitykset ovat monesti tarjouksia, jotka ohjaavat verkkokaupan puolelle. Tarjouksia tulisikin jakaa Facebookissa, sillä sehän on yksi merkittävä syy tykätä/seurata Facebook-sivuja, ettei tarjoukset mene sivu suun. Silloin tällöin Vai-ko jakaa Facebookissa myös oman bloginsa antimia. Blogiartikkelit ovat toistaiseksi käsittelleet kestävää kehitystä, merinovillaa ja tuotteiden taustoja. On mielenkiintoista jäädä seuraamaan minkälaista sisältöä blogiin julkaistaan jatkossa, sillä en ole tottunut näkemään säännöllisesti blogaavia vaatebrändejä.

Vai-ko on käsittääkseni melko tuore ja pieni tekijä. Silti se on saanut kerättyä lyhyessä ajassa yli 1 600 Facebook-tykkääjää ja melkeinpä 10 000 Instagram-seuraajaa. Se on hatunnoston arvoinen suoritus, jonka uskon onnistuneen kanavien rajaamisen ansiosta. On parempi keskittyä tekemään toimivaa markkinointia kahdessa kanavassa, kuin hoitaa puolivillaisesti useampaa eri profiilia. Markkinointikanavina Instagram ja Facebook varmasti toimivat hyvin kansainvälisillä markkinoilla toimivalle vaatemerkille. Jos Vai-ko päätyy täydentämään some-arsenaaliaan, niin suosittelen harkitsemaan Pinterestiä. Se on kuitenkin visuaalinen yli 100 miljoonan käyttäjän kanava, josta on sulava ohjata ihmisiä verkkokauppaan. Vai-kon huikealla kuvamateriaalilla voisi hyvinkin toimia.

Kirjoitin tämän “kirjeen”, koska hyvä markkinointi ja etenkin laadukkaat tuotteet ansaitsevat enemmän kunniaa ja näkyvyyttää. Tulen sporttaamaan Va-ikoa sekä kadulla että somessa. Uskon, että tässä on käsillä hyvä juttu, jonka kasvua jään seuraamaan suurella mielenkiinnolla “Vai-ko Kiva 2.0” -pipo päässä.

Onnea ja menestystä!

Vai-ko Clothing Instagram

Vai-ko Clothing Facebook

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaisia ja aktivoivia ideoita some-markkinointiin ainakin kerran kuukaudessa.

Zakisome

Zakisome on sosiaalisen median asiantuntija, jonka tehtävänä on auttaa ihmisiä sekä yrityksiä saamaan enemmän irti sosiaalisesta mediasta.

Ota yhteyttä

+358 (0)40-841 0336

zaki@zakisome.fi