Tämä artikkeli on tarkoitettu heille, jotka ymmärtävät bloggaamisen voiman, mutta eivät ole vielä julkaisseet omia kirjoituksiaan. Monesti blogien kirjoittamisen ja etenkin julkaisemisen esteenä ovat niin sanotut ”mentaaliblokit”, eli siis näkymättömät tunnelukot, joita ei vielä täysin tiedosteta.
Kirjoittaja voi pelätä, ettei osaa kirjoittaa, tiedä tarpeeksi tai että tulee saamaan teksteistään kritiikkiä. Voin oman kokemukseni puolesta sano, että kaikki nämä edellä mainitut pelot ovat melko pitkälti turhia. Nämä pelot ovat myös voimattomia sinua vastaan, kun tiedostat ne ja tutustut niihin.
Lähden tässä artikkelissa yksitellen tunnistamaan ja ”tuhoamaan” bloggaamisen ja erityisesti ammatillisen bloggaamisen tiellä olevia esteitä.
Voit katsoa tämän blogiartikkelin pääpointit myös alla olevalta videolta:
Videolla olevat pointit eroavat kuitenkin sen verran tekstistä, että suosittelen myös artikkelin lukemista.
Ei ole alustaa, jolle kirjoittaa blogia
Pienestä esteestä, kuten blogialustan puuttumisesta voi tulla ylitsepääsemätön este aloittamiselle, kun sen yhdistää mentaaliblokkeihin. Sen takia teen heti tässä artikkelin alussa selväksi, että alustan puuttuminen ei ole este bloggaamiselle. Facebookissa, voit noin kolmella klikkauksella päästä kirjoittamaan ensimmäistä blogiartikkeliasi. Jos sinulla on LinkedIn-tili, sama onnistuu yhdellä klikkauksella suoraan palvelun etusivulta.
Ennen kuin sain hankittua oman blogialustani Zakisomen kotisivuille, julkaisin muutaman artikkelin LinkedIniin. Tässä niistä ensimmäinen.
En ole asiantuntija
Omaa alaa käsittelevien ammatillisten blogikirjoitusten kirjoittaminen on mainio tapa tuoda esille omaa osaamista sekä opettaa muita. Se, että edes julkaiset ammatillisen blogikirjoituksen, erottaa sinut positiivisesti muista työntekijöistä tai/sekä työnhakijoista. Se osoittaa, että olet kiinnostunut omasta alastasi niin paljon, että olet päätynyt käyttämään 1-3 tuntia arvokasta aikaasi blogiartikkelin rustaamiseen.
Se, että blogiartikkelin kirjoittaja tietää kirjoittamastaan aiheesta enemmän kuin artikkelin keskiverto lukija, tekee kirjoittajasta ainakin hetkellisesti aiheen asiantuntijan. Monesti parhaat ammatilliset artikkelit ovat ”case-esimerkkejä” eli tekstejä, joissa kerrotaan oma kokemus siitä, mikä toimii ja samalla ohjataan lukijaa hellävaraisesti nappaamaan esitetyistä kokemuksista muutama oppi omaan tekemiseen. Kuka vaan voi kirjoittaa artikkelin siitä, miten on onnistunut tekemään omasta työskentelystä tehokkaampaa tai kuinka on parantanut tuloksia omassa taiteenlajissaan, oli se sitten markkinointi, myynti, asiakaspalvelu tai liikunta.
Kritiikki kuumottaa
Olen viimeisen vuoden aikana tehnyt täysillä some-markkinointiyrittäjän hommia. Tämä tarkoittaa sitä, että olen julkaissut tosi paljon omia tuotoksiani koko maailman kritisoitavaksi. Olen jakanut sosiaaliseen mediaan yli 30 blogiartikkelia sekä tehnyt satoja omaan alaani liittyviä some-päivityksiä omalla nimelläni ja omilla kasvoillani. Muistaakseni tänä aikana tekemistäni on kritisoitu somessa julksesti noin kaksi kertaa ja nekin sain jälkikäteen selvitettyä hyvillä vastauksilla.
Kun julkaiset ensimmäisen blogiartikkelisi todennäköisin skenaario on tämä: 5-50 verkostoissasi olevaa henkilöä tykkää päivityksestäsi ja pari heistä taputtaa sinua selkään ja sanoo, että ”kirjoititpa hyvän artikkelin”. Suurin osa verkostostasi ei todennäköisesti huomaa julkaisemaasi blogikirjoitusta. Jos joku sen huomanneista vetää kirjoituksestasi herneen nenään, hän ei varmastikaan jaksa vaivautua julkisesti sitä kritisoimaan. Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä harva ihminen on niin nolo, että jaksaa kritisoida aloittelevaa bloggaajaa.
Blogiartikkeli pitää julkaista
Suosittelen raapustamaan ensimmäisen blogiartikkelin ilman mitään ennakkostressiä sen julkaisemisesta. Mitään valmista tuotosta ei ole pakko julkaista tai jakaa sosiaaliseen mediaan. Älä ota luomisesta stressiä, älä pyri ensimmäisellä kirjoituskerralla täydellisyyteen.
Kannustan sinua kirjoittamaan artikkelin ja näyttämään sen läheiselle henkilölle, joka osaa antaa rakentavaa palautetta sekä parannusehdotuksia tekstistäsi. Blogiartikkeli on harvemmin parhaassa julkaisukunnossa heti ensimmäisen kirjoituskertansa jälkeen. On hyvin mahdollista, että tämä läheinen henkilö kannustaa sinua julkaisemaan artikkelisi, kun olet sitä palauteen saatuasi vielä hieman hionut.
En kehtaa tyrkyttää
Blogiartikkelien julkaiseminen tulee nähdä auttamisena. Jos yksikin henkilö voi hyötyä tekstistäsi, sinun kannattaa julkaista se. Monia ihmisiä ahdistaa itsensä esiintuominen, se ei kuitenkaan ole este blogiartikkelien julkaisemiselle. Blogitekstien ei tarvitse käsitellä sinua. Artikkelien kirjoittamista voi lähestyä joko minäkeskeisesti esim. ”Minä tein näin, tästä sinäkin voit oppia” tai asiakeskeisesti ”asiat ovat edenneet näin, josta voi oppia seuraavaa…”. Tiettyyn pisteeseen saakka blogiartikkeleiden minäkeskeisyys on hyvä juttu, mutta jos se ei ole sinun pala kakkua, suosittelen kirjoittamaan artikkeleita asiakeskeisesti.
Action point
Oletko miettinyt bloggaamista, muttet ole saanut aikaiseksi?
Kirjoita ensimmäinen blogiartikkelisi nyt! Alustalla ei ole väliä, rustaa se vaikka Word-tiedostoon. Hanki itsellesi tukihenkilö, joka oikelukea artikkelisi ja antaa siitä rakentavaa palautetta. Jos lähipiiristäsi ei löydy sopivaa henkilöä, niin ota minuun yhteyttä. Voin toimia tukihenkilönäsi niin, että saadaan se ensimmäinen blogiartikkelisi ilmoille ja digitaalinen jalanjälkesi kasvamaan positiiviseen suuntaan.
Let’s do this!
Bloggaamisella on mahdollista tienata
Ammattibloggaaja Tiia Konttinen on onnistunut tekemään blogista itselleen säännöllisen tulonlähteen. Hän teki sen kirjoittamalla artikkeleita, joilla markkinoidaan sekä omia että muiden tuotteita ja palveluita. Tiian uusin aikaansaannos on Bloggaajasta ammattilaiseksi™-verkkovalmennus. Kyseessä on kestovalmennus, jonka materiaalit ovat osallistujien käytettävissä nyt ja vielä vuodenkin päästä. Valmennus sopii sekä kokeneille että varsinkin alotteleville bloggaajille, jotka ovat vasta perustamassa omaa blogiaan. Suosittelen tätä verkkovalmennusta aloitteleville bloggaajille erityisesti siksi, että asiat on parempi tehdä heti alusta asti kunnolla.
Valmennuksessa opit mm.:
Miten löydät sinun aiheestasi kiinnostuneet ihmiset ja saat heidät sitoutumaan sinuun ja blogiisi.
- Ymmärrät, miksi ihmiset oikeasti lukevat blogeja.
- Miten rakennat luotettavuutta ja uskottavuutta ja ymmärrät, miksi tämä on ensiarvoisen tärkeää.
- Miksi lisäarvon tuottaminen on kriittistä menestyksesi kannalta ja miten tuotat oikeaa lisäarvoa.
- Miten rakennat blogistasi SEN paikan, johon ihmiset tulevat viettämään aikaa (ja miksi tämä on todella tärkeää saavuttaa).
Tutustu ”Bloggaajasta ammattilaiseksi™”-verkkovalmennukseen lisää täällä
Huom! Tämä artikkelin loppuosa on kumppanuusmarkkinoinita, jossa saan pienen provision jokaisesta blogini kautta myydystä valmennuksesta.